Забелязвали ли сте, че новите автомобилни гуми (а и не само автомобилните) имат малки, гумени неща като косъмчета? Има разни слухове, че са за намаляване на шума или за индикация на износването на гумите, но те не са верни. Косъмчетата са просто страничен продукт на производствения процес.
Те се образуват при оформянето на гумите в матрицата. Производителите първо правят „зелена гума“ – заготовка, която все още не е втвърдена и към нея не са добавени протектори – след което я поставят във формата за добавяне на останалите неща по нея. Когато в този следващ етап се прилагат топлина и въздух към оформящата се гума, газовете трябва да излязат от някъде, за да не се образуват мехурчета под каучука. Формата има тънки отворчета, които позволяват на въздуха да излиза навън, като при това се образуват и стърчащите парченца излишна гума.
Когато са току-що излезли от завода, гумите са покрити с тези тънки шипове от каучук, по-голямата част които в крайна сметка падат заради износване.
Собствениците на автомобили често се чудят дали гумените косъмчета трябва да бъдат отрязани („избръснати“ едва ли не…) преди шофиране, но по принцип няма нужда. Те нито помагат, нито пречат на работата на автомобила.
Съответно няма нищо лошо да ги отстраните и сами, ако ви сърби (стига да сте предпазливи).
„Те нямат функционално предназначение след производството. Много собственици на изложбени автомобили се гордеят с това, че ги махат“, казва Стив Бърк, технически мениджър в японския производител Toyo Tires.
„Няма практическа причина да ги отстранявате, но ако тръгнете да го правите, избягвайте ножиците и остриетата, а просто ги хванете с ръка и ги отскубнете. Всъщност това е и добро средство за облекчаване на стреса“, добави Бърк.