Родната автомобилна индустрия има доста скромна история, но дори и това не пречи да се хвали с паметни моменти. За краткото време, в което съществува, в страната се произвеждат автомобили Булгаррено. Впрочем България е била разглеждана от автомобилни представители на Алфа Ромео, Фиат, Симка и Рено.
Условията на френския производител са най-изгодни и много скоро започва производството на Renault 4 и 4L. Офертата обаче се бави и през 1966 г. става ясно, че страната подписва договор за производството на 10 000 автомобила Рено 8. Автомобила в страната носи името Булгаррено 8. Колко време е необходимо за откриването на автомобилен пилот и изграждането на рали автомобил, за да може страната ни да участва в първи голям формат? Отговорът е една година. Същият присъства на престижното и доста напрегнато състезание „Трансбалкания рали“. Състезанието е доста престижно и включва трасе от около 2000 километра.
Маршрутът стартира във Варна, преминава през Румъния и бивша Югославия, за да приключи в Слънчев бряг. Древната автомобилна традиция е доказала, че колкото по-успешен е един състезателен автомобил, толкова по-големи са шансовете да бъде закупуван. Появата на Булгаррено изисква изграждането на точно толкова добра реклама, но този план изисква откриването на пилот и навигатор. И точно тук идва по-сложната задача. Пловдивското предприятие „Булит“ издирва класен автомобилист, но сред всички имена се появява само един човек, който има известен опит в състезанията – Илия Чубриков. Габровецът е стоял зад волана на състезателен автомобил точно нула пъти. Опитът му е единствено в мотоциклетни състезания. Той е причината в България да се провеждат мотоциклетни турнири и съответно всички искат да използват неговия мотор – „Балкан“. Чубриков се е превърнал в символ и рекламно лице за родния мотокрос, но смяната на превозното средство е съвсем друга територия.
Няма състезател в света, който да откаже предизвикателство. А години по-късно самият Илия ще сподели, че за производството на състезателната му кола са били дадени точно 3 дена. Разбира се, абсолютните новаци в този спорт получават значителна помощ от френския производител. Пристигат инженери, които освен багажа си, носят и много специални части, с които да подготвят машината за истинската автомобилна касапница. Малкото скромно Рено получава по-корави части, с които да издържи на безмилостните 2000 километра. Пилотът и навигатора тепърва трябва да опознаят автомобила си, терена и опонентите. На стартовата позиция, когато тръгват около 50 автомобила, които не са сглобени за толкова кратък срок, повечето машини са много по-мощни и значително по-добре конструирани за ралита. Когато родната машина е завършена, Чубриков се качва с брат си и тръгва от Пловдив за Варна. Това е и единствения направен тест. По пътя и двамата забелязват, че автомобилната магия се отразява доста добре на леката конструкция на Булгаррено и то често може да напълни километража си отвъд 130-те км/ч. В деня на състезанието става ясно, че всички са с двигатели над 1.3 литра, докато Булгаррено идва със скромен 1.1-литров двигател и използва огневата мощност на 90 коня.
Да обобщим цялата картина. Кола на 1 година от създаването ѝ, влиза в автомобилно рали състезание и се ражда за 3 дена. Пилотът е мотокрос състезател, който се качва, за да „пробва“ способностите си и единственият тест е да закара машината до стартовата отсечка във Варна. Какъв според вас е резултата? Малкото българско рено успява да пресече финала на ралито с 20 секунди разлика пред втория, смятан за фаворит, Марин Думитреску. Замисляйки се за всички велики автомобилни истории, които са написани през годините, трудно бихте открили история, в която отбор и автомобил се сглобяват от въздуха и след това печелят състезанието. Историята на Илия Чубриков продължава с автомобилния спорт и той по-късно се радва на още победи, докато проекта за български автомобил се прекратява след известно време. Поне знаем, че когато е имало такива, те са били шампиони!