Съществува една особена разлика между автомобилите от миналото и автомобилите днес. По някаква причина, повечето днешни автомобили са практически едни и същи – формата е макет, повечето автомобилни компании са в съюзи и реално произвеждат една машина с различна емблема и нищо повече. Това, от своя страна, обезсмисля цялото изследване и възприемането, че един автомобил ще направи милион километри, автоматично остава в историята.
Старото правило, че ако искате лукс, отивате при германците, ако искате надеждност – обърнете се към японците, а ако искате скорост – италианците са вашите хора. Ако сте почитатели на последните, то най-вероятно трябва да се сбогувате с абсолютно всичко от логика, до работеща нервна система и дори удоволствие от живота. Изключваме производители като Lamborghini и Ferrari, както и Pagani, те са от съвсем друга категория. Италия е известна с историята си, с красотата си, с уникалната си кухня и вино, както и с някои откачени идеи, като най-голямата част от тях, се намират именно в компанията Lancia.
Не е необходимо да сте автомобилен експерт, за да може все по-често да не чувате за тази компания. Не е необходимо и да сте притежавали такава машина, за да знаете, че това е абсолютно божие наказание за притежание. Това са основните градски легенди за една от най-великите автомобилни компании. Достатъчно е да потърсите в интернет и да откриете, че почти всеки един модел е готов да убие собственика си. Ако попитаме повечето истински почитатели, познавали Lancia в своите най-велики моменти, те разказват една много по-различна история.
Историята на тази компания няма как да бъде възможна, ако двама инженери от Fiat не решават да създадат своя собствена компания. Винченцо Ланчиа и Клаудио Фоголин. Двамата никога не са искали да правят скучни товарни автомобили, които се произвеждали през далечната 1906 г. Винченцо и Клаудио са обожавали състезателни коли и са искали да направят революция. Освен голямо желание, господата наистина имат познания.
Те са технически пионери и създават някои от елементите по съвременния автомобил, които се използват и до днес. Lancia Theta е първата кола в Европа, която разполага с електрическа система. Следващият модел – Lambda, се произвежда около 10 години и през 20-те години на следващия век разполага с монокок, разполага и с ранна версия на независимо предно окачване. Те са първите хора, които поставят 5-степенна скоростна кутия в автомобил през 1948 г. Тяхна заслуга е и масовия V6 двигател – иновация за следващото десетилетие.
Всички тези екстри, са елемент, без който не можем днес. С оглед на всички тези иновации, Lancia не просто трябва да е лидер в автомобилния свят, но и да е една от най-скъпите марки. Иновацията е нещо много красиво, но идва с определени изисквания. Всичко ново и невиждано, изисква повече работа и внимание от инженерите, а след това и подготвени механици, които да разберат какво наистина се случва под капака. Друг огромен недостатък на компанията е, че използва старо оборудване, което изисква повече човешки труд и още по-високо заплащане. Lancia остават независими до 1969 г. и накрая се превръщат в още един диамант в короната на Fiat. Съдбата наистина има ирония.
И въпреки това, компанията продължава да се радва на много успехи. През 70-те и 80-те години, Lancia прави това, което и повечето италиански автомобилни компании – отива на състезания. Точно тук се крие и един от най-големите им успехи. В историята си, Lancia е един от най-коронованите производители на рали автомобили. Точно по тази причина ще забележите, че има дори филм „Race for Glory: Audi vs Lancia“. Лентата се е опитала да улови една от най-сладките победи на италианците – битката с Audi и тяхното могъщо Quattro.
Впрочем, това е и компанията, която за последен път печели рали със задно предаване, след това всички производители залагат на тази система, доказвайки, че това е следващата стъпка в еволюцията. Преди това, можем да открием, че Lancia има и други шедьоври в своята галерия. Lancia Stratos е автомобил, който печели 5 пъти рали шампионата – от 1973 до 1978 г. Забавен факт е, че двигателят е на Ferrari, докато Bertone правят шасито. Причината да получат такъв двигател е, че Ferrari повече не виждат смисъл да го използват и смятат, че няма да влезе в употреба никъде, но са грешали изключително много.
Lancia 037 е също толкова добър шедьовър и ще разберете, че макар и компанията да не е имала достатъчно ресурси, впрочем почти никакви такива, италианците са знаели как точно да изиграят картите си, за да спечелят титлата срещу Audi – поне тази за конструктор. По пътя си ще направят най-различни манипулации. Никога не са разполагали с 200 произведени модела – изискването за влизане в състезанието.
Не поставят необходимите стоманени ролбари в автомобила си, няколко пъти сменят гумите по време на състезание, което макар и да не е забранено, никъде не пише, че е разрешено. С най-различни трикове в своя ръкав, Lancia просто правят невъзможното и заслужават своето пълно доверие. През 1979 пускат и последния истински състезател. Следвайки регулациите на Световния Рали Шампионат, италианските инженери създават Lancia Delta. Вариантът HF Integrale е пуснат с перфектен двигател, модерна 4х4 система и шампион в същия формат от 1987 г. до 1992 г. Integrale е не само популярна кола и до днес, но и доста скъпа за колекционери, които искат да я притежават.
Къде обаче се появяват първите проблеми? Lancia използват много тънък пласт стомана за своите машини. Така пестят ресурси и колите им са значително по-леки. Има позитиви от подобни действия – нисък разход, по-сериозно ускорение и удоволствие. Недостатъкът е само един, ако продавате такива автомобили, то най-добрият пазар е в пустинята Гоби или Сахара, където дъждовете са рядкост. Lancia страда от ръжда, при това повече от всеки друг автомобил. С подобни проблеми, британското правителство задължава компанията да изкупи всички свои стари коли, които реално не отговарят на високите изисквания на пазара. Малко след това ще се заговори дори за стандарт при шаситата, което е още една иновация от Lancia.
През целият си път, Lancia трябва да се бори по най-различни начини дори със своите нови собственици. Когато Stratos тръгва на състезания, срещу нея се изправя Fiat 131 Abarth. Торинският гигант не иска да има конкуренция и макар Lancia да се представят много добре, накрая един от най-големите шампиони е изключен от надпреварата, бивайки предаден от своята собствена компания. Когато Lancia пристигат на шампионата с Lancia Delta S4, разполагат с истински шедьовър.
Този модел е подготвен за високите изисквания на Group B и са готови да приемат всяка хвърлена ръкавица. Delta S4 е бърза и съчетава най-различни иновации, включително тяло от карбон, което да намали сериозно цялостното тегло. Зад волана сяда Хенри Тойвонен и бързо доказва, че тази машина може да достигне сериозни скорости и е опасен претендент. За съжаление в Монте Карло през 1986 г. пилотът губи контрол и се разбива, това кара организаторите да сложат край на една от най-интересните рали серии в историята на шампионата.
Тъжната част от историята започва с намесата на Fiat и завършва с промяната на целия автомобилен свят. След пускането на разнообразни модели, които освен всичко са и доста по-здрави, Lancia се принуждава да прави копия на машини като Chrysler и да поставя само емблемата си. Днес това е компания, която е ограничила своя пазар и продава само една марка – Ypsilon.
Същият трудно би могъл да се види по родните пътища и носи доста негативно реноме. Автомобилният свят е доста неблагодарен, без значение дали говорим за един от най-успешните производители на класни автомобили и за един от най-награждаваните шампиони. Бъдещите планове на тази компания идват с по-интересни предложения и създаването на 3 модела, като първият трябва да се появи през 2024 г.