В света има няколко автомобилни компании, чиято история няма нужда от разказване. Името и логото са повече от познати, а предоставените машини на пазара се превръщат в синоним за качество. Нека не забравяме, че присъстват и много брандове, които не могат да забравят своето автомобилно потекло. Веднага ще се сетим за Saab и BMW и връзката с авиацията, но те далеч не са единствените.
В Страната на изгряващото слънце ще открием, че автомобилните компании са били заети с военна индустрия, какъвто е случаят с Mitsubishi и разбира се – Subaru. Докато Mitsubishi са известни със своите Zero изтребители, Fuji Heavy Industries могат да се похвалят със своята авио лаборатория за изследвания и тестове, основана през далечната 1917 г. от Чикухей Накаджима. Само 14 години по-късно, компанията ще носи неговото име и ще бъде един от главните производители на самолети в Япония до края на Втората Световна война. След нея е повече от ясно, че нуждата от самолети не е чак толкова голяма, колкото нуждата от автомобили.
Компанията е кръстена на звездния куп Плеяди, като Subaru означава точно това и дори емблемата е същата – златни звезди в синьото небе. Първият автомобил е Subaru 1500 или P1. След това се раждат и други малки автомобили като модел 360 и Sambar, но първата интересна промяна ще дойде с модел 1000 през 1966 г. Subaru 1000 е първият японски серийно произвеждан автомобил с напълно нов двигател за Subaru – 1.0-литровия BOXER с водно охлаждане.
Каква е разликата между този двигател и стандартния? Всичко се определя от движението на буталата. В стандартния двигател, буталото се движи вертикално нагоре и надолу, докато при боксерния двигател ще открием, че движението е хоризонтално. Бързото им движение наподобява именно боксов мач и оттам остава самото име. Самият двигател е на 55 години и съдейки по опита, не е тайна, че японските инженери са поставили повече от 20 милиона Subaru Boxer двигателя в своите автомобили. В епохата на електрифициране на автомобилни двигатели можем да забележим и създаването на хибридна система e-BOXER. Такава може да се открие в моделите на Forester e-BOXER, Subaru XV e-BOXER & Impreza e-BOXER. Електромоторът работи в синхрон с бензиновия двигател, като може да работи самостоятелно, да го подпомага или да отстъпи изцяло своята роля – всичко зависи от водача и сценария, пред който изправя автомобила.
Боксерният тип двигатели се използва най-често и за задвижването на малки комерсиални самолети с едно витло. След като споменахме, че някога Fuji Heavy Industries са разполагали със самолетна лаборатория и са произвеждали точно този двигател, не е било трудно да го интегрират в автомобил. През 2008 г. дори създават и дизелов боксерен двигател. Във времето на експерименти ще спечелят вниманието на азиатския и европейския пазар, а неповторимият саундтрак на турбиниран боксерен двигател не може да се сбърка.
Subaru са известни със своите иновации и освен наличието на двигател, са сред водещите на пазара със системата за задвижване на всички колела. В Европа се досещаме за имената на няколко такива системи, но има една много основна разлика, когато говорим за моделите на Subaru. Първата им система се ражда през далечната 1972 г. и до днес е предпочитана от световната аудитория, като в това отношение изпреварва значително конкуренцията и в някои пазарни години ще се справи и с някои от хегемоните в класирането.
Каква е тайната? Subaru са изключителни перфекционисти, когато става въпрос за задвижване и опитът им в това отношение не може да бъде игнориран. Нека започнем с факта, че преди системата да бъде поставена в един автомобил или SUV, инженерът прави допълнителни настройки, за да бъде сигурен, че конкретната ще отговаря на мощността на возилото и ще може да се справи и с някои от най-дръзките фантазии на шофьора. Не трябва да забравяме, че и от 1 юни 2021 г. японската автомобилна компания преминава официалния брой от 20 милиона автомобила с AWD система. Педантичното отношение към задвижването се случва преди 49 години с представянето на Subaru Leone, като днес Symmetrical AWD системата е отговорна за 98% от глобалните продажби на компанията, като тук не трябва да забравяме, че всяка една такава се задвижва именно от боксерен двигател.
Във всеки друг случай ще открием, че возилото върви само с предно или задно предаване, в зависимост от самия производител. Subaru прави нещо различно, вместо да изключва своята система, тя работи постоянно и дава много повече предимства в екстремни ситуации. Все пак не се очаква от водача да знае кога точно ще поднесе на пътя или кой завой ще бъде по-опасен от друг. Популярната Symmetrical All-Wheel Drive система разпределя мощността едновременно върху всяко едно колело. Преди напускането на завода, инженерите са били повече от сигурни, че конкретната система и настройка е подходящата за избрания модел.
Subaru демонстрират своите качества и в рамките на три последователни години успяват да спечелят титлата при конструкторите в Световния рали шампионат. Те са единствената компания през 1986 г., която комбинира AWD система за задвижване и турбо компресор. Легендарната титла на Колин МакРей е спечелена именно със Subaru. Скоро японският екип, кръстен на едно от най-красивите съзвездия, доказва, че дори и най-тежките условия не са проблем, като знанията от тези състезания се използват за подсигуряването на потребителя.
Как изглежда Subaru днес? След тест драйв на новото поколение на Subaru Outback в рамките на три дни, спокойно можем да заявим, че професионализмът не се е изгубил. Противно на всички очаквания, технологията се променя и въпреки изискванията за някои еко норми, японската компания не изневерява на своите принципи. Макар и да не говорим за рали автомобил, Subaru продължава да използва своята Symmetrical All-Wheel Drive в Subaru Outback – моделът, който използвахме и в рамките на над 1100 километра – успя да впечатли не само с технология, но и с умението да стигне навсякъде. Как изглежда един съвременен модел?
Като машина с доста сериозни размери, Outback се представя повече от съвършено на всяка повърхност. За съжаление не успяхме да открием сняг, но на черни пътища, магистрала и дори в града, оценката за представяне е повече от отлична. Най-вероятно не е особено трудно да имаме доверие на компания с толкова отличия и опит, но има иновация, която няма как да пропуснем. Новият модел е интелигентен и разумен, изпълняващ ролята на съвършения навигатор.
Под капака ще открием популярния 2.5-литров бензинов боксерен двигател, но този път е лишен от турбо, поради простата причина, че ситуацията с вредните емисии продължава да се отразява негативно върху свободата. Това не е от такова значение, защото мощността от 169 конски сили е напълно достатъчна за SUV с такива размери. Ускорението е моментално и безстепенно, макар и японските инженери да са категорични, че тяхната Lineartronic CVT скоростна кутия разполага със симулация на 8 предавки, шофьорът никога няма да усети превключването. Благодарение на нея, разходът е повече от разумен, а това е само още една положителна страна.
EyeSight и Driver Monitoring System ще се погрижат никога да не губите фокуса от пътя си. Първата не само ще следи за евентуални препятствия на пътя, но и разбира кога автомобилът пред вас ускорява или намалява. Втората е една особена функция, която със сигурност всеки родител ще оцени, особено след като предостави Outback на млад шофьор е, че телефонът и другите елементи, които могат да разсейват по пътя, е елиминирана.
Инфрачервената система за следене на шофьора и по-конкретно – очите му, веднага ще се активира при разсейване. Outback не само иска погледът да е насочен към пътя, но не обича и употребата на мобилни устройства, особено след като интерактивната система се интегрира с двете най-популярни платформи – Android и iOS.
При умора и продължително каране, бордовият компютър ще напомни колко време е прекарано зад волана и дали не е време за водача да спре. Това е само малка част от гаранцията за сигурност, която Subaru предоставя. Що се отнася до проходимостта, можем да бъдем сигурни, че трикратен световен шампион в един от най-тежките автомобилни формати, знае как да ги създава и как да ги използва.
За съжаление не успяхме да открием сняг, просто сезонът още не е започнал, но можем да бъдем сигурни, че всяка друга повърхност няма да бъде проблем. Съвременният автомобил, както всичко друго, започна не само да служи, но и да прави пътешествието малко по-приятно и сигурно. Subaru са се постарали да преминат всички ограничения и да предоставят технология, която може да се използва от всеки зад волана. И не трябва да забравяме, че автомобилната компания печели 5 звезди за безопасност, при това за 9-и пореден път от EuroNCAP. EyeSight системата на Outback се радва на оценка от 95% за Подпомагане за безопасност, което е рекорд сред всички класове превозни средства и личен успех за японските инженери, тъй като това е и най-високо оценяваният автомобил на компанията. Оценката за Уязвими участници в движението е 84% и отново е най-висока сред всички класове превозни средства, както и най-висока за автомобила. И на не последно място нека не забравяме, че Outback е оценен с 89% в класа за Голям семеен автомобил в теста за защита на Деца пътници – най-висока оценка в класа.
Иновациите на компанията не приключват до тук. В епохата на електрифициране, японската компания също подготвя изцяло електрически SUV. Subaru Solterra е модел, който съчетава същото качество, но вместо двигател с вътрешно горене, тук са поставени два електромотора – по един за предните и задни колела. Solterra се очаква на пазара през 2022 г. и освен нулеви вредни емисии, возилото ще се радва на подобни или подобрени технологии.
Японската автомобилна компания Subaru е поставила звездите на емблемата си, може би едно от най-красивите съзвездия. Това е границата им и същата се забелязва във всяко следващо поколение. Във времето ще забележим, че автомобилният свят се променя и понякога се правят компромиси, но не и в този случай. Опитът, вниманието към детайлите ще достави възможно най-високия комфорт, както и най-добрата сигурност за всеки пасажер. А днес, предвид натовареното движение, това е водеща сила за уважаваните брандове по цял свят.
За повече информация и пробно шофиране посетете официалния сайт на Subaru: subarubg.bg
Subaru Outback 2.5i
Разход на гориво, WLTP комбиниран цикъл на движение: 8,6 л/100 км
Емисии CO₂ WLTP комбиниран цикъл на движение: 193 г/км