Хората се оплакват онлайн, че през последната година качеството на резултатите от търсенето в Google се е влошило. В новото проучване се казва: „тревожен знак е, че забележим брой потребители на социалните медии споделят наблюдението си как търсачките стават все по-малко способни да намират истинско и полезно съдържание, задоволяващо информационните им нужди“.
„Съобщава се, че потокът от нискокачествено съдържание, особено за търсене на продукти, преобладава над всякакъв вид полезна информация в резултатите от търсенето.“
Една особено силно спам област, върху която се фокусират изследователи от няколко германски университета, са заявките за ревюта на продукти. Екипът е наблюдавал 7 392 такива заявки в продължение на една година в търсачките Google, Bing и DuckDuckGo. Изглежда, че проблемът се дължи главно на оптимизацията (SEO), т.е. на съдържание, създадено и пригодено за класиране в търсачките, вместо фокусирано върху качествена и полезна информация.
Това може да се изразява под формата на страници, претъпкани с ключови думи, или пък задържане на ключова информация до края на статията, за да се увеличи времето за четене. При прегледите на продукти роля играе и партньорският маркетинг – когато на търговците или инфлуенсъри се плаща процент от печалбата от продажба, която те са предизвикали (т. нар. афилиейт маркетинг).
„Нашите констатации показват, че всички търсачки имат значителни проблеми с високооптимизираното съдържание – повече, отколкото е представително за цялата мрежа“, обяснява екипът, като добавя, че „само малка част от продуктовите ревюта в мрежата използват афилиейт маркетинг, но по-голямата част от всички резултати от търсенето го правят“.
За съжаление, това е проблем, който може да се задълбочи, тъй като хората използват чатботове, за да произвеждат все повече и повече съдържание, опитвайки се да изпреварят способността на търсачките да понижават рейтинга на такова съдържание чрез промяна на алгоритмите си.
„Освен това наблюдаваме обратна зависимост между използването на афилиейт маркетинг и сложността на съдържанието, както и че всички търсачки стават жертва на мащабни кампании за спамене с афилиейт линкове“, пише екипът. „Забелязваме обаче също така, че границата между доброкачественото съдържание и спама под формата на съдържание и ферми за линкове става все по-неясна – ситуация, която със сигурност ще се влоши след появата на генеративния ИИ.“
Съществуват редица обяснения за спада в полезността на търсачките, включително така наречената „еншитизация“ (enshittification – термин, който няма да превеждаме), при която компаниите „злоупотребяват с потребителите си, за да направят нещата по-добри за своите бизнес клиенти“, преди „накрая да злоупотребят и с тях, за да вземат възможно повече за себе си“.
Мариса Майер, 20-ят служител на Google, която след това стана главен изпълнителен директор на Yahoo, смята, че проблемът се дължи на влошаването на самия интернет.
„Наистина смятам, че качеството на интернет се е влошило“, казва Майер пред Freakonomics. „Когато започнах работа в Google, имаше около 30 милиона уебстраници, така че обхождането и индексирането им беше сравнително лесно. Звучи като много, но всъщност е малко. Днес мисля, че имаше един момент, в който Google беше видял повече от трилион URL адреси“.
Майер добави, че е естествено хората да обвиняват Google, когато не получават качествени резултати от търсенето, каквито са получавали преди, но тя вижда резултатите на търсачката по-скоро като показни за самата мрежа.
„Истинският въпрос е: защо интернет става все по-зле?“