Китайците произвеждат ментета и на изтребители

| от |

Шенянг J-11 може да ни изглежда познат, защото е направен по дизайна на съветския изтребител Су-27. Плановете са откраднати от съветите и самолетът е произведен от Shenyang Aircraft Corporation. Китай първоначално иска да се купят достатъчно реактивни изтребители, за да защитава границите си, но изведнъж прекратява всякакви преговори по този въпрос и започва да произвежда свои собствени самолети…

Chinese Shenyang J-11 from below in August 2014

J-11BH

Модифицирани версии на Shenyang J-11

Частите са направени от китайски материали, но идеята все пак идва от СССР. Има няколко варианта като J-11BS (боеспособна двуместна тренировъчна версия) и J-11BH (управляван от ВВС на ВМС). 120 J-11B са все още е в експлоатация през 2015 г.

Освен това има и два допълнителни китайски изтребителя: „Летящата акула“ J-15 е направен по дизайн на съветския Су-33, но прилича повече на Су-27 с крила, които могат да се сгъват. Както колесникът, така и куката за спиране са модернизирани.

През 2006 г. Китай прави усилие да купи два Су-33 за 100 милиона долара от Русия, но руснаците отказват да им продадат. Осъзнавайки това, Китай купува прототип от Украйна и до 2009 г. вече успява да произведе първия J-15, а до 2012 г. два J-15 извършват първото си кацане на носача Ляонин. Скоро на борда на китайския превозвач се виждат около двадесет и четири Летящи акули.

J-15 е направен подобно на FA-18E/F Hornet, но има проблем с тягата на двигателите WS-10A, което го ограничава да излита от рампата (тип шанца) на китайския самолетоносач, когато е оборудван с пълно бойно снаряжение.

J-16 Червеният орел е същият като двуместния Su-30MKK Flanker, модифициран да борави с китайски оръжия, което го прави специализиран боен самолет, подобен на F-15E. Китай успява да произведе 73 Су-30МКК между 2000 и 2003 г., още 24 допълнително модернизирани Су-30МКК2 през 2004 г., направени изцяло за атаки срещу корабоплаването.

Както J-15, така и J-16 са оборудвани с радари с активна електронно сканирана матрица (AESA), която не само подобрява способностите им във въздуха, но и им позволява да насочват няколко прецизно управляеми боеприпаса наведнъж. Смята се, че AESA е най -съвременната в областта на въздушните радарни технологии. Самолетите също така имат абсорбиращи радарните сигнали материали, които намаляват шанса да бъдат засечени.

ILA Berlin 2012 PD 193-2

Active electronically scanned array, AESA

През 2015 г. Китай шокира, като разкрива, че са успели да разработят прототип на J-11D – пак много високотехнологичен, но не чак на нивото на новия тогава руски Су-35. J-11D също има AESA, но няма маневрените способности на Су-35.

Подобно на по-ранните китайски фалшификати на руски самолети, например A-5, както и J-7, серията J-11 е собствено производство Все още не е тестван в бой. На 19 август 2014 г. A J-11B прихваща P-8 Poseidon на ВМС на САЩ близо до остров Хайнан. Двамата се разминават само на 6 метра, но за щастие не се чуват изстрели. През април 2014 г. позиционирането на 16 J-11B близо до остров Уди в Южнокитайско море предизвика дипломатически протест от Виетнам.

Като цяло J-11B изглежда е образец на еквивалентен на изтребителя F-15 . По-новите модели са усъвършенствани и разполагат с повече високотехнологична електроника от техните руски колеги. J-11D заедно с J-16 предполагат, че Китай възприема война в американски стил, която разчита на платформи с висока издръжливост.

* * *

Su-27SM3 in flight, Celebration of the 100th anniversary of Russian Air Force

Су-27

През 1969 г. Съветският съюз научава за програмата „F-X“ на ВВС на САЩ, в резултат на която се появява F-15 Eagle. Съветското ръководство скоро осъзнава, че новият американски изтребител ще представлява сериозно технологично предимство пред съществуващите съветски изтребители и следователно е необходимо по-добре балансиран боен самолет ​​с добра пъргавина и сложни системи. В отговор съветският генерален щаб създава програмата Перспективен фронтови изтребител (ПФИ), към която формулир първите „тактико-технически изисквания“ (ТТИ), взети директно от американските изисквания за F-15 Eagle. Те са изключително амбициозни: изисква се възможност за полет на дълги разстояния, да се излети от къси писти (включително възможността да се използват обществените пътища като писти), отлична пъргавина, скорост Mach 2+ и тежко въоръжение.

Когато спецификациите се оказват твърде предизвикателни и скъпи, те са разделени на две: за лек и тежък ПФИ. Програмата лПФИ доведе до МиГ-29, сравнително тактически изтребител с малък обсег, докато програмата тПФИ е възложена на ОКБ Сухой, който в крайна сметка се произвежда Су-27 и различните му производни.

 
 
Коментарите са изключени за Китайците произвеждат ментета и на изтребители

Повече информация Виж всички