Вероятно четете този текст на устройство, захранвано с батерии.
Знаете ли обаче, че батериите много приличат на Златокоска от приказката? Не извършват кражби с взлом, но със сигурност предпочитат условията да не са прекалено горещи и прекалено студени. Те имат най-добра работна температура и е добре да знаете каква е тя, ако климатът отива в едната или другата крайност.
Батериите съхраняват и освобождават електричество при поискване като правят това благодарение на химията. Когато се използват, химичните реакции освобождават електричество, което захранва устройствата. Важно е да се отбележи, че батериите, като например литиево-йонните в телефоните, таблетите и много други джаджи, имат най-добра работна температура от 15-35°C. Над този диапазон нещата стават опасни.
Какво се случва с батериите в горещо време?
Както беше обяснено по-горе, ключът към батериите е химическата реакция – тя обаче може да се ускори чрез повишаване на температурата и да се забави чрез понижаването ѝ. Но това не е цялата история.
Трябва да се вземе предвид и вътрешното съпротивление, което може да бъде функция на температурата. При някои батерии то е най-ниско при стайна температура, а когато стане твърде топло, се увеличава. Това може да изглежда като начин да се балансира по-бързата реакция и да се получи стабилен поток от енергия – но невинаги става така. Вътрешното съпротивление ще произведе още повече топлина, което може сериозно да повреди батерията ви.
Макар че при по-висока температура може да има по-добра производителност в определен капацитет, батерията също така остарява по-бързо.
Така че по-добре ли е да държите батерията си на студено?
Другата крайност също не е идеална. Ако разполагате с устройство, захранвано с батерия – като например мобилен телефон – което не може да разсейва ефективно топлината, то може да работи по-добре през студен зимен ден в сравнение с горещ летен. Но това не означава, че студът сам по себе си е по-добър.
По-бавната химическа реакция означава по-малък електрически ток, а вътрешното съпротивление се увеличава при по-ниска температура, което пък означава още по-малък ток. Така че наистина студеното време може да направи невъзможно използването на батерията, например в автомобил. Затова обикновено автомобилните акумулатори се предлагат с гаранция за минимален ток, който могат да генерират за стартиране на двигателя при студено време.
При поднулеви температури литиево-йонните батерии имат лоши характеристики, като капацитетът на разреждане намалява драстично и батериите като цяло са по-малко активни.
При използването на акумулаторите може да нямате контрол върху елементите, но при съхранението им трябва да имате. Съхранявайте ги на хладно и сухо място, далеч от влага и пряка слънчева светлина.