Какво постигна заглавието World of Warcraft за 16 години – от звездни мигове до политически скандали

| от |

Светът на видео игрите започна да се променя, когато различните студиа осъзнаха, че всяка следваща година компютрите стават по-бързи и могат да понесат по-сериозни натоварвания. През 2004 г. студиото Blizzard е на път да пусне сензацията, която ще промени завинаги света и геймърите.

Тяхното заглавие World of Warcraft ще спечели рекорд в Гинес, но най-важното е, че преди 16 години се поставя началото на игрите, които спокойно ще свързват хора от цял свят. Малцина биха признали, но в това време World of Warcraft или WoW, както е популярно сред самите играчи, успява да свърже повече играчи, отколкото Skype и други чат клиенти. Тази игра се превръща в институция, която смело влияе пряко, както на феновете, така и на света отвъд дигиталните преживявания.

От пускането на играта до този момент са калкулирани около 14 милиона продадени физически копия, като никой не брои дигиталните копия в Азия, където предпочитанията за закупуване са изцяло дигитални. Тенденцията относно дигиталните покупки започва да набира скорост на европейския пазар, но нека обърнем внимание на всички постижения, които тази игра успя да постигне за времето си. Желанието на Роб Пардо, Джеф Каплан и Том Чилтън е да създадат игра, в която да поставят всички възможно всекидневни занимания, както и различни мисии, които да се изпълняват не само от индивидуален играч, но и от група. Социалният фактор до този момент е особено ограничен на пазара, следователно подходът им ще се смята за иновация, която в следващите години ще се повтаря от всички.

gettyimages-1020765216-594x594

Разбира се, такива заглавия са присъствали и в миналото, по-конкретно можем да насочим вниманието си към играта Ultima, която за времето си е шедьовър и дава пълна свобода на играчите да строят домове, да се занимават с различни занаяти, единственият проблем е, че е с двуизмерна графика, но това са били възможностите на компютрите. В последствие триото решава да направи един модерен прочит на жанра MMORPG и в следствие на много часове изследване и подготовка, както и логическо разбиване на всички ходове, играчът от 2004 г. получава в ръцете си една нова вселена.

Самото заглавие е посрещнато с особено внимание от почитателите на жанра, но същевременно става и обект на подигравки. Мнозина си спомнят епизода на South Park, други са прекарали часове в разглеждането на най-различни грешки, довели до сериозни и комични провали в изпълнението на дадена мисия. Blizzard търпят критики те и често правят интересни промени, демонстриращи особен професионализъм в това отношение. И не можем да очакваме нещо различно, имайки предвид количеството играчи, които присъстват в сървърите им.

Погледнато от статистическа гледна точка, в някои от високите пикове, WoW има повече популация от реални страни. Споделянето на информация за самата игра, както и нейните възможности дава възможност да се напишат упътвания с размер от близо 100 000 страници. За мнозина виртуалният свят се превръща в място за дешифриране на тайни, начини по които даден играч да развие своя герой много по-бързо и още много други. Написаните страници показват, че един добър играч може да прекара няколко години в четенето на огромна библиотека.

Имайки предвид възможностите, цялото виртуално пространство е с размери от близо 207 квадратни километра. И докато играчите могат да се изгубят или да прекарат времето си във виртуални разходки, особено по време на пандемията, когато всички прекарваха дните си у дома, мнозина от старите фенове се върнаха обратно, за да направят дългите дни малко по-вълнуващи. Програмистите от другата страна на платформата са прекарали доста време в писането на близо 5.5 милиона реда код и ако трябва да го разпечатат на хартия, най-вероятното число би било 100 000 страници. WoW се превръща в една самостоятелна единица и макар и мнозина да се опитват да повторят този успех, Blizzard винаги ще бъде на първо място в създаването на проект с такива размери. Най-големият успех е, че играчите често създават огромни формирования – наричани гилдове.

gettyimages-671777422-594x594

Мнозина се опитват да поставят рекорд от тази величина, но успехът идва за Германия. Само една година по-късно можем да забележим, че около 900 немски играча се уговарят да изпълнят тази задача, като подготовката им отнема приблизително месец. До днес този рекорд все още не може да бъде счупен, не защото няма толкова играчи, а защото няма кой да ги организира. В течение на времето, някои почитатели се оттеглят от сензацията и продължават напред.

През октомври се заявява, че играчите в сървърите са около 5.5 милиона, но все още няма официална информация за играчите към настоящия момент. Шансът всеки да се пренесе в един фантастичен свят, скоро започва да печели вниманието не само на средностатистическите играчи, но и на различни звезди.

През 2010 г. Вин Дизел ще сподели, че е играл WoW със своя колега Пол Уокър. Двамата използвали псевдоними, за да не се разкриват, но заявяват, че прекараното време било особено приятно. Мила Кунис също е решила да види каква е голямата мания в WoW и съответно създала герой, с който да играе. Само след няколко месеца ще признае, че е била особено пристрастена и се наложило да спре да играе завинаги. Описва манията към играта като нещо, което много сериозно напомня на наркотична зависимост. Blizzard обаче оценяват искреността на дамата и създават неин компютърен образ, който може да бъде открит в играчите. Същият е достъпен в един от всички допълнителни пакети на играта. Оказва се, че и други холивудски величия закупуват играта след време.

Комикът Робин Уилямс прекарвал толкова време, че дори кръщава дъщеря си Зелда. Комикът не спирал да забавлява своите играчи и често се шегувал с всички в груповия чат. Когато новината за неговата смърт достига до Blizzard, програмистите бързо добавят негов паметник, който има една основна мисия – да се шегува с всеки играч, който реши да гостува. Актьорът Крисчън Наир, който всички познават от Game of Thrones, където изигра ролята на Ходор, признава, че е играл тази игра, за да се подготви за ролята си.

Очевидно мистичният свят на Wow е дал достатъчно, за да го пренесе в една друга вселена. Ако говорим за величия, не трябва да забравяме, че Чък Норис също е част от звездния отбор. Актьорът често се шегувал, че присъства косвено, дори и след като спрял да играе, но по-забавното е, че през 2011 година е нает като рекламно лице и негово дигитално копие присъства в сървърите.

Феновете на Роки със сигурност си спомнят емблематичната роля, изиграна от Мистър Т. За 5-тия рожден ден, Blizzard подписва договор с актьора и предоставя специалната прическа на своите играчи. Излишно е да споменаваме колко бързо всички са се възползвали от тази промяна. В последствие WoW започва да расте толкова главоломно, че рано или късно всеки успява да намери грешки, които да използва.

gettyimages-591097760-594x594

След като епизоди на Simpsons с голяма точност предсказват различни събития, какво да кажем за WoW. Един интересен глич на играта позволява всеки герой вътре да се заразява и в последствие да умре от странна болест. Разпространението на дигиталния вирус се оказва особено ефективно и скоро заличава цели градове – виртуални. Въпросният бъг се нарича „Corrupted Blood“ и в последствие насочва вниманието дори на учени. В Blizzard е необходимо особено кратко време и промяната на код, за да започне да работи правилно, но в последствие се стига до там, че д-р Ран Балисер ще сподели своите наблюдения на база WoW и смята, че именно това заглавие е дало идея за разглеждане на методиката на вирусите и начина на тяхното разпространение.

В своята публикация в журнала „Епидемология“, той говори за SARS вируса (предшественика на коронавируса), както и за птичия грип. И докато сме на темата на китайските вируси, нека не забравяме, че за мнозина WoW се превръща в заглавие, което може да изкарва и реални пари. Много играчи продават своите герои и печелят пари, други се занимават предимно с това, спестявайки излишно време на онези, които искат веднага да започнат играта и да пропуснат времето за създаването на достатъчно конкурентен герой.

Китай обаче има съвсем друга и още по-интересна гледна точка по въпроса. Докато повечето почитатели пристигат за забавление, китайската затворническа система предоставя компютри на голяма част от провинилите се, предоставя копие на играта и ги кара да започнат да добиват злато, което да продават по-късно в интернет срещу реални средства. Разследване на The Guardian показва, че началниците в затвора са изкарали повече пари по този начин, отколкото с ръчен труд, както най-често ги използва системата.

gettyimages-578236272-594x594

Нека не забравяме, че тази игра успява да достигне нови висоти, когато се оказва, че дори политици са решили да видят какво толкова има в тази сензация. Като член на демократичната партия, дамата бързо била открита под псевдонима Santiaga – женски орк, който прекарва времето си в убиване на други играчи. Републиканците се опитват да използват точно този коз, но за изненада на всички, почитателите на играта гласуват именно за нея. Все още няма информация дали Тръмп е бил в сървърите на WoW, няма информация и за Байдън.

За 16 години едва ли има човек, който да не е чувал за тази платформа и този вид забавление. Мнозина смятат, че успехът трудно би могъл да се повтори, но пък можем да бъдем сигурни, че и до днес хиляди играчи откриват и преоткриват възможностите на това заглавие. Дизайнерите на играта не спират да добавят нови възможности за феновете, стремейки се да запазят добрия тон и чувството за хумор, а това определено е трудна задача.

 
 
Коментарите са изключени за Какво постигна заглавието World of Warcraft за 16 години – от звездни мигове до политически скандали

Повече информация Виж всички