Как Първата световна война популяризира сутиените

| от |

Корсетите са бельо за по-заможните жени в западния свят от векове – до Първата световна война. И така, как войната помогна за популяризирането на сутиена? Накратко казано: недостиг на метал. Изработката на корсети изисква доста метал и затова през 1917 г. Съветът на американските военни индустрии помоли своите сънароднички да „помогнат на мъже си да спечелят войната“ като спрат да носят или да купуват корсети.

Това може да изглежда малко, но всъщност по време на войната се изчислява, че по този начин жените са освободили около 28 000 тона метал.

Освен икономисване на ресурси, други аспекти на войната също допринасят за залеза на корсета и изгрева на сутиена. Например, по време на войната американските жени масово работят във фабрики, където просто не можеш да функционираш добре, ако носиш ултра-стягащия корсет. Така сутиенът се превръща в алтернатива.

До края на войната модните дами в Северна Америка и Европа вече носеха сутиени и скоро масовото им производство се увеличава, въпреки че вече няма недостиг на метал, нито пък толкова жени все още работят в заводи или други подобни причини. Жените в Азия, Африка и Латинска Америка също следват тенденцията. Причината за прехода може да се търси и в това, че корсетите са създадени и направени да акцентират на женските форми и извивки на викторианския идеал за женска красота като притискат талията и увеличават гърдите. По този начин обаче се затруднява дишането, а понякога пристягането на талията е толкова силно, че може да измести органите и да причини вътрешни проблеми, както и припадъци, гинекологични проблеми, охлузване и гадене. Със сутиени (или изрязани корсети) жените вече можеха да се движат и да дишат свободно.

Mosaïque des bikinis, Piazza Armerina

И така, кой измисля първия сутиен? Носенето на специализирана дреха конкретно за гърдите на жената датира най-малко от 14 век пр. н. е. в Гърция, където жените носеха лента от вълна или лен, която увиваха през гърдите си и връзваха на гърба. Изображения на тези първи сутиени могат да се видят по рисунки на стените в Крит, носени от атлетките по време на спортни събития. Жените от тази цивилизация също изглежда често са носели дрехи, наподобяващи сутиени, които всъщност са били направени да подчертаят гърдите като същевременно ги избутват нагоре и ги правят по-изразени.

Що се отнася до съвременния сутиен, не е ясно кой е първият, който го е изобретил, тъй като в средата на 19 до началото на 20 век са били подадени многобройни патенти за сутиени в различни държави. Заедно с официалните патентни документи, наскоро бе открит сутиен от началото на 19 век в складовите помещения на Научния музей в Лондон.

Caresse Crosby and her whippet

Изглежда „първият“ модерен дизайн на сутиени, патентован в САЩ, е дело на Карес Кросби, родена под името Мери Фелпс Джейкъб, която създава дизайна си през 1910 г. Идеята за сутиена й хрумва, когато е едва на 19 години, докато отива на бал. Роклята й за вечерта беше доста фамозна, но големият размер на гърдите й създаваше проблем с корсета – китовата кост в него стърчеше в горната част на роклята. Така тя, с помощта на своята прислужница, взима две носни кърпички и някаква панделка и ги зашива като така прави нещо като модерен дневен сутиен, така че тя все още ще има подкрепа в областта на бюста, но вече няма нужда да носи корсета.

Jacob-brassiere-patent-1914-landscape

След като сутиенът се обсъжда нашироко на партито и няколко жени искат да им направи такъв сутиен и на тях, Карес решава да развие бизнес около него и го патентова „сутиен без гръб“, като патентът е одобрен на 3 ноември 1914 г. Първоначално няма голям късмет в продажбите си и решава да прекрати бизнеса като продава патентните права на Warners Brothers Corset Company от Кънектикът. От продажбата печели 1500 долара, което днес е приблизително 30 000. Не са лоши пари, докато не вземете предвид, че Warners Brothers Co. успя да се справи доста по-добре и в крайна сметка печели около 15 милиона долара или 200 – 300 милиона долара днес от него през следващите три десетилетия.

Още на тези ранни сутиени се правят различни подобрения, които да отразяват изменящите се модни тенденции. През 20-те години на 20-ти век, плоският и кокетен вид е на мода и стиловете на сутиените отразяваха това. Скоро по-пълната гръд, както при корсетите, отново става популярна. През 1947 г. Фредерик Мелингер, основател на Frederick’s of Hollywood, представи своя дизайн на сутиен с подплънки. Година по-късно излиза неговият дизайн за модерния push-up сутиен, който той нарича „Rising Star“.

 
 
Коментарите са изключени за Как Първата световна война популяризира сутиените

Повече информация Виж всички