През 1897 г. археологът Николай Веселовски се натъква на сложна гробница от бронзовата епоха в Южна Русия. Сред различните богатства в нея той намира и 8 сребърни и златни тръбички, украсени с малки бикове. Но въпреки че Веселовски първоначално ги определя като скиптри – те всъщност може да са сламки.
Това е теорията, изложена в ново проучване в списание Antiquity: че тръбичките, открити в могилата на Майкопския курган (курган е вид погребална могила), са използвани от елита на бронзовата епоха за церемониално пиене на бира.
„На никого не е хрумвало, че тръбите може да са сламки“, обяснява Виктор Трифонов, археолог от Института за история на материалната култура на Руската академия на науките и водещ автор на изследването. Веселовски и други археолози решават, че кухите 1-метрови тръби са скиптри, част от балдахин или просто символични пръти. Но на Трифонов му хрумва, че може да са използвани за пиене на бира.
Идеята, че скиптрите може да са сламки, за първи път му хрумва получава идеята „преди около десетилетие“. Когато колегите му изразяват съмнение, той се заема да докаже теорията си, като внимателно изследва самите тръби. Трифонов и неговият екип анализират тесните прорези – които приличат на цедки – в края им и откриват доказателства за ечемично нишесте и поленови зърна.
И има логика: бирата по това време съдържа редица подобни примеси, например люспи. Сламките с цедки филтрират по-едрите частици и правят бирата по-лесна и приятна за пиене.
„Повратна точка е откриването на гранули от ечемичено нишесте в по вътрешната повърхност на една от сламките“, обяснява Трифонов. „Това предоставя пряко веществено доказателство, че тръбите от Майкопския курган са се ползвали за пиене.“
Теорията им е подкрепена също и от факта, че в гробницата е открит и голям съд. „Обемът на този съд (32 литра) предполага, че делът на всеки участник ще бъде около четири литра“, обясняват Трифонов и неговият екип в своето проучване.
Археологът Мара Хоровиц от Purchase College в Ню Йорк, която не е участвала в изследването, смята, че в теорията на Трифонов има резон. Тя посочва, че дори биковете на всяка сламка биха могли да имат някаква определена цел, а не са само за красота.
„С четирите бика на сламкте, когато хората пият от буркана наведнъж… би изглеждало като процесия от малки бикове, които обикалят в кръг“, казва тя. „Това наистина е някак очарователно.“
Това, което е особено завладяващо в теорията за сламките, е какво може да се изведе като заключение за търговията през бронзовата епоха. Трифонов предполага, че древните хора в Русия са копирали церемониалното пиене на бира от Месопотамия, тъй като шумерски цилиндрични печати от преди 1000 години изглежда изобразяват подобно колективно пиене на бира с дълги сламки. Изследването на Трифонов дори е озаглавено „Парти като на шумерите“.
„Контекстът на майкопското погребение показва, че са използвани умело изработени предмети с висок статус за погребалната церемония и че „шумерският“ вкус към луксa и зрелището е влияел осезаемо майкопската аристокрация“, твърдят Трифонов и неговият екип.
Въпреки това тръбите, намерени в майкопския курган, изглежда са най-ранните известни доказателства за сламки, както казва Трифонов: „Ако тълкуването е правилно, те биха били най-ранните оцелели сламки за пиене досега.“ И добавя: „Преди да направя това проучване, никога не бих повярвал, че в най-известното елитно погребение на Кавказ от ранната бронзова епоха основният предмет няма да бъде нито оръжие, нито бижу, а набор от скъпоценни сламки за пиене на бира.“
Ако тези тръби за пиене наистина се окажат сламки, а не скиптри, ще предложат чудесна светлина върху живота в древни времена. Те не само разкриват много за погребалните обреди в Русия от бронзовата епоха, но също така предполагат, че идеите и практиките на епохата се разпространяват надлъж и нашир.
От древен Шумер до Русия бирата изиграва основна роля в древния живот.