Ако сте гледали анимационни филми, вероятно сте забелязали, че много от човечетатав тях имат само три пръста плюс палец, а много от тях носят ръкавици.
Семейство Симпсън, Мики Маус, Спондж Боб Квадратни гащи… ние не се сещаме някой за някой анимационен герой, който да няма 4 пръсти. Попай е една изключение, въпреки че броят на пръстите му варира с времето. Както и „Реактивните момичета“ (Powerpuff Girls), поито пък нямат пръсти.
Известно е, че Бог в „Семейство Симпсън“ е изобразен с пълен комплект пръсти, за да се отличава. Но във финалната сцена дори и Той вече има 4.
Има и много герои, които носят ръкавици. Те обикновено са по-скоро ретро като Мики Маус, Бъгс Бъни и Гуфи.
И така, каква е причината за това?
„В зората на анимацията са били използвани определени техники за улесняване на процеса на анимация“, обяснява историкът и професор в Нюйоркския университет Джон Канемейкър.
Накратко, слагането на ръкавици на героите ги прави по-лесни за анимиране. По времето, когато филмът е бил само черно-бял и с много ниска резолюция по днешните стандарти, е било трудно да се откроят ръцете на героите. Мики Маус, смятан за първия с ръкавици, не започва с тях. Но след един анимационен филм, в който той ги носи по сюжетни причини, художниците забелязват неподозираното им предимство.
„В анимационния филм от 1929 г. „Къщата на Опри“ ръкавиците се появяват за първи път като част от сценичния му костюм, но имат и допълнителен ефект да разграничават ръцете му от тялото“, обясняват от семейния музей на Уолт Дисни. „Неговата запазена марка ръкавици се превръща в постоянна част от следващия късометражен филм „Когато котката я няма“ (1929 г.) и оттогава остава част от дизайна на мишлето.“
Освен че се открояват повече, ръкавиците се и рисуват по-лесно, а когато анимационните филми са се рисували на ръка, това е било огромно предимство и затова по-новите герои започват да ги носят.
Пестенето на време също е една от причините, поради които се рисуват по-малко пръсти. В по-ранните анимационни филми, където фигурите са били рисувани от кръгове, това също би ги направило да изглеждат странно: „Ако правехме по пет пръста, ръцете на Мики щяха да изглеждат като кочан банани“, обяснява веднъж самият Уолт Дисни.
В по-съвременните филмчета усилието все още е фактор, като в същото време има и стилистичен момент: има много персонажи животни и може да изглежда малко странно, например, един елен да се разхожда с човешки ръце (при все, че всияко останало му е еленско, а не само главата на елен върху човешко тяло).
Друго обяснение е, че наличието на пълен набор пръстчета може да направи героите да изглеждат „странни“ – твърде много като хората, но не съвсем хора, което създава неприятно усещане за уродливост. Това може и да е така, но в корените си идеята е просто да се пести време.
„Всички рисуват по три пръста и палец – обяснява аниматорът Джеф Марш – просто за икономия“. Когато трябва да анимираш 24 рисунки в секунда, отпадането на един пръст е от огромно значение.“