Откриха нов вид динозавър – един от най-големите хищници в историята

Английски изследователи откриха изцяло нов вид хищник динозавър от остров Уайт. Временно кръстен „Спинозаврида от Уайт Рок“ по името на геоложкия слой, в който е открит, той е 10 метра на дължина и е живял преди 125 милиона години. Нещо повече – палеонтолозите смятат, че това е най-големият хищник, който някога е обикалял Европа.

Експертите успяха да направят грубо заключение кога съществото е живяло и е умряло, като разглеждат последното му място за почивка – скално формирование, наречено формация Вектис. Според Природонаучния музей този геоложки обект отдавна пази данни за началото на период на покачване на морското равнище – когато спинозавридът вероятно се е разхождал по лагуните на района.

Вкаменелостите, изкопани от тази формация на югозападния бряг, включват както тазови, така и опашни прешлени. Сега те се съхраняват в музея на острова на динозавъра в Сандаун, докато изследователите обсъждат официалното научно име на съществото.

Почти колкото градски автобус, Спинозавридът от Уайт Рок е неоспорим убиец.

„Това е огромно животно, надвишаващо 10 метра на дължина и вероятно няколко тона тегло“, казва Крис Баркър, водещ изследовател. „Съдейки по някои от измерванията, изглежда, че представлява един от най-големите хищни динозаври, откривани някога в Европа – може би дори най-големият известен досега.“

За съавтора и докторант от Университета в Портсмут Джеръми Локууд откритието е и сладко, и горчиво. Въпреки че се гордее с начинанието, той пояснява, че повечето от вкаменелостите са открити от Ник Чейс – който наскоро почина. Локууд го описва като „един от най-опитните ловци на динозаври във Великобритания.“

„Търсих останките от този динозавър с Ник и намерих парче от таз с пробити дупки в него, всяка с размерите на показалец“, казва Локууд. „Смятаме, че са причинени от ларви от вид бръмбар, които ядат кости.“

„Интересен природен кръговрат е, че този гигантски убиец в крайна сметка се превръща в храна за множество насекоми.“

Колаж от четири спинозавриди

Находката идва след два други неизвестни досега спинозавриди, открити от остров Уайт през 2021 г. За съавтора Дарън Найш, който участва в поне едно от тези открития миналата година, тази находка силно подкрепя една от неговите теории.

„Това ново животно подкрепя предишния ни аргумент – публикуван миналата година – че спинозавридите са възникнали и установили в Западна Европа, преди да се разпространят по-широко“, казва той. „Тъй като в момента е известно само от фрагменти, не сме му дали официално научно име. Надяваме се, че с времето ще се появят допълнителни останки.“

Макар и със сигурност да е забележителен, този конкретен вид не е толкова дълъг, колкото най-големият спинозаврид във вкаменелостите – спинозавъра. Това създание задминаваше дори Рекс и вероятно е способно да плува, като по този начин всява хаос както върху наземната плячка, така и върху водната.“

Границата К-Т (с червена стрелка), край междущатски път 25, до прохода Рейтън, щата Колорадо, представлява богат на иридий прах – белег на Масово измиране креда – терциер

Докато Найш вярва, че тези динозаврите са се появили за първи път на европейския континент, преди да се разпространят по целия свят, динозаврите като цяло в крайна сметка загиват по време на т. нар. Масово измиране креда – терциер преди 66 милиона години. Това е потвърдено едва когато експерти откриват слой иридий в почвата през 80-те години на миналия век.

Що се отнася до спинозаврида от Уайт Рок с лице на крокодил, конкретният екземпляр поема последния си дъх близо до Комптън Чайн на остров Уайт милиони години преди астероида да удари полуостров Юкатан в Мексико.

Изследователският екип в момента е фокусиран върху откриването на повече информация за биологичните особености на динозавъра. Баркър и неговите колеги сега ще използват няколко тънки части от вкаменените фрагменти, за да проучат микроскопичните свойства на животното вътре в костта – което може да потвърди възрастта и скоростта му на растеж.

„Жалко е, че ни е познато само от малко количество материал, но то е достатъчно, за да ни покаже, че е било огромно създание“, казва Баркър.

Коментарите са изключени за Откриха нов вид динозавър – един от най-големите хищници в историята