Новa ваксина срещу ракa заобикаля защитата на туморите

Един от многото уроци, които светът си припомни през последните няколко години, е колко мощни могат да бъдат ваксините. В крайна сметка превенцията е по-добър вариант от лечението, както е казал философът от 16 век Еразъм – въпреки че, както разбрахме, ваксините могат да бъдат доста добри и в двете.

Това е особено вярно за ваксините срещу рак – сравнително нова област на медицината, която някои експерти наричат ​​“раковото чудо“. И според ново проучване върху животни, публикувано в списание Nature, една нова такава може би е на път да промени живота на мнозина, осигурявайки „имунитет дори срещу тумори с често срещани защитни мутации“.

Preparation of measles vaccines

Приготвяне на ваксина срещу морбили в Института по хигиена и епидемиология в Тирана (Албания). Двама техници, облечени в хирургически халати, правят малки отвори в яйцата.

В популярната култура „лек за рака“ често се смята за върховото постижение на научния прогрес. И с право – създаването на такова лекарство е много по-трудно, отколкото звучи, тъй като това, което наричаме „рак“, всъщност е изключително широк термин, който обхваща повече от 200 различни заболявания, всяко с различни подтипове и вариации, толкова уникални, колкото хората, които засягат.

„Ракът е сложно заболяване, за което няма да имаме едно-единствено лечение“, обяснява д-р Мат Лам, мениджър по научни комуникации в Worldwide Cancer Research, който не е участвал в проучването. Всеки тип и подтип рак изисква „уникален подход за превенция, диагностика и лечение“, посочва той, и дори тогава болестта е „силно адаптивна… Ракът може да се разпространи в други органи и да стане резистентен към леченията, които първоначално са работили.“

Ето защо от години – много по-дълго, отколкото си мислим, всъщност – някои изследователи търсят начин да научат собствената ни имунна система да се бори с рака; техника, известна като имунотерапия. Първата в света ваксина срещу рак се появява през 2006 г., като предпазва от заболявания, свързани с човешки папиломен вирус, като рак на маточната шийка и различни видове рак на главата и шията, а през последните години се наблюдава бум на нови и хиперперсонализирани ваксини за рак по цялото тяло.

Но дори и тези подходи имат своите недостатъци. „Повечето ваксини срещу рак са насочени към пептидните антигени [специфични протеинови клетки на повърхността на тумори]“, пишат авторите на новата статия, поради което всички тези ваксини са пригаждани към всяка болест и човек – точната природа на всеки антиген и способността им да стимулират имунен отговор у пациента, е просто твърде разнообразна, за да се направи една универсалната ваксина срещу рак.

Но новата ваксина заобикаля този проблем, пишат авторите, като „индуцира координирана атака от различни популации от Т-клетки и NK-клетки. Това са две от защитните сили на тялото ни от първа линия срещу болести: конкретно NK клетките са наречени така заради способността им да преследват туморни клетки без никакъв стимул от антигени (от английски: NK – natural killers, „естествени убийци“). Ваксината изстрелва тези клетки в битка срещу два вида туморни повърхностни протеини, известни като MICA и MICB, които се експресират от различни видове рак при човека.

Ваксината, така да се каже, просто имитира това, което телата ни биха направили естествено, когато се борят с тумор – но прави и нещо изключително специално. Обикновено, когато Т и NK клетките бъдат изпратени да се справят с рака, те го атакуват, като се свързват с протеините MICA и MICB на повърхността на тумора – и обикновено той реагира чрез изхвърляне на засегнатите протеини. Но новата ваксина предотвратява това: „Индуцираните от ваксина антитела увеличават плътността на MICA/B протеините на повърхността на туморните клетки чрез инхибиране на протеолитичното отделяне“, обяснява документът, което позволява Т и NK клетките да атакуват повече.

VaccineBySandraRugio

Въпреки че ваксината тепърва ще бъде тествана при хора, изследователите казват, че са демонстрирали нейната ефикасност и безопасност както при мишки, така и при примати.

„По-специално, тази ваксина показва ефикасност срещу… тумори, резистентни към цитотоксични Т клетки чрез координираното действие на NK клетките и CD4+ Т клетките“, пишат от екипа. „Ваксината също така е ефикасна в клинично важна обстановка: имунизацията след хирургично отстраняване на първични, силно метастатични тумори инхибира по-късното израстване на метастази.“

С такива обещаващи предклинични резултати, „предстои първо клинично изпитване с хора.“ Ваксината може също да работи добре в комбинация с лъчева терапия, тъй като „увреждането на ДНК повишава експресията на MICA/B от раковите клетки“.

„Минахме през няколко парадигми за рака; това сега е нов подход“, казва нефрологът д-р Джейсън Фънг пред Global News през 2018 г. „Парадигма първа беше химиотерапията, радиацията и хирургията, която работи, но само до известна степен. Парадигма втора разглежда генетичните дефекти на рака и това бе подход, който не доведе до никъде и ни върна назад с много пари и около 20 години. Сега сме в парадигма три с ваксините срещу рак – и те са много обещаващи.“

Коментарите са изключени за Новa ваксина срещу ракa заобикаля защитата на туморите