Ръцете не са толкова необходими, когато ловуваш с лицето си. Това може да ни накара да си мислим, че малките кунки на тиранозаврите (като рекс) са безполезни… но сега откриването на един несвързан с тях динозавър също с подобни малки крайници кара изследователите да мислят друго.

За свежото прозрение трябва да благодарим на екземпляр Meraxes gigas, нов за науката вид, намерен в отлично състояние в Патагония. Той принадлежи към биологичното семейство Carcharodontosauridae и е най-пълната група динозаври, откривана някога в южното полукълбо.

„Вкаменелостта на M. gigas показва невиждани досега пълни участъци от скелета, като ръцете и краката, които ни помогнаха да разберем някои еволюционни тенденции и анатомията на Carcharodontosauridae“, казва ръководителят на проекта Хуан Канале от Палеонтологичния музей Ернесто Бахман в Неукен, Аржентина, в изявление.

Конвергентната еволюция е процес, при който несвързани по между си организми развиват еднакви черти, поради факта, че тези черти служат за някаква полезна цел. Карцинизацията е може би един от най-добрите примери, феномен, който кара мнозина да вярват, че появата на раците може да е неизбежна.

M. gigas и T. rex не са тясно свързани и първият е изчезнал 20 милиона години преди вторият дори да съществува. Това е причината изследователите в нова статия, публикувана в Current Biology, да заключат, че малките им ръце като обща характеристика е пример за конвергентна еволюция и следователно може да означава, че наличието на такива крайници е спечелило за тези животни известна полза.

„Убеден съм, че тези пропорционално малки ръце са имали някаква функция“, казва Канале. „Скелетът показва, че местата, където мускулните сухожилия за се закачали за костта, са големи, както и напълно развити гръдни мускули, така че ръцете са били силно.“

Carnotaurus Reconstruction (2022)

Carnotaurus

Carnotaurus е друг известен динозавър с малки ръце и Prehistoric Planet наскоро успяха да демонстрират как може да е използвал своите силно мускулести, миниатюрни ръце като средство за привличане на партньор. Carnotaurus обаче е уникален с това, че има сферично гнездо в ставите си, предназначено за въртене на крайниците (като нашите рамене). Но могат ли ръцете на M. gigas и T. rex също да са били ползвани в праисторическата спалня?

„Те може да са използвали ръцете си в репродуктивното поведение, като например да държат женската по време на чифтосване или да се поддържат, за да се изправят след падане“, твърди Канале. „Половият подбор е мощна еволюционна сила. Но като се има предвид, че не можем да наблюдаваме директно тяхното поведение, невъзможно е да сме сигурни в това.“

Малките ръчички на T. rex озадачават палетонолозите от известно време и предишните предложения за тяхната полза включват просто да не им пречат по време на групово хранене. Това вероятно може да се свърже с теорията за движението на Канале, тъй като гладният T. rex може да е трябвало да се навежда и да маневрира измежду други твари, докато се опитва да получи своя дял от плячката.

Що се отнася до M. gigas, освен че са динозаври с малки ръце, те също имат и доста декорации по черепа. Изучаването на скелета, открит от Канале и колеги, разкрива гребени, бразди, издатини и малки рогове на главата му.

„Вкаменелостта има много нова информация и е в превъзходна форма“, казва Канале, който планира да продължи да работи с тяхната случайна находка. „На първия ден търсене намерихме идеалното място и така открихме M. gigas… Това вероятно беше един от най-вълнуващите моменти в моята кариера.“

Tyrannosaurus skeleton

Видът Tyrannosaurus rex (rex означава „цар“ на латински) е един от най-добре представените тероподи. Тиранозавърът е живял в днешна западна Северна Америка, на тогавашния островен континент, известен като Ларамидия.

Рекс обаче е имал много по-широк обхват от другите тиранозавриди – вкаменелости се намират в различни скални образувания, датиращи от епохата на Маастрихт от периода Горна креда, преди 68 до 66 милиона години. Това е последният известен член на тиранозавридите и сред последните нептичи динозаври, съществували преди злополучното им изчезване през периода Креда-палеоген.

Коментарите са изключени за Нов динозавър предполага, че малките ръце на Т-рекс са били апарат за чифтосване