Хенри Форд се ражда през далечната 1863 г. и остава известен с това, че променя автомобилната индустрия завинаги. И до днес присъствието му в историята изиграва огромна роля в създаването на икономиката на САЩ, но докато повечето хора го помнят като човека с особена роля в автомобилната история, Хенри е известен и с други постижения като иновации в производството, нови системи за подпомагане и заплащане, както и философии за работата, които и до днес се използват от много други фирми. Самият той има и много странности и често може да се забележи, че определено не храни топли чувства към евреите.
Поради различните идеи и естество на работа, Хенри е противоречива личност в американската история и мненията, формирани около него, са все още силни. Като характер, Форд никога не е бил един от най-приятните събеседници и мнозина са се опитвали да избегнат срещите по всеки възможен начин, той продължава да бъде последната инстанция, но когато един човек дава резултати, всичко останало може да остане далеч на втори план. С появата на първия автомобил Ford Model T – 1 октомври 1908 г. – Хенри се опитва да предостави автомобил за по-сериозни пътешествия и само няколко месеца след появата на машината, той вече пуска всякакви модификации, с които да спечели вниманието на клиентите си.
И нека не забравяме, че той самият никога не се вълнува от красотата на машината, нито скоростта ѝ. Първото творение на амерканеца най-вероятно би изглеждало като истинска катастрофа, но това не било от никакво значение, много скоро се появили достатъчно клиенти, които задвижили финансовите колела на машината и можели да заменят коня за нещо значително по-надеждно. Не трябва да забравяме, Model T работил на изключително семпъл принцип, резервоарът изпращал гориво до двигателя в следствие на гравитацията, мазането на двигателя ставало с евентуално пръскане на буталата, докато капковата пръчка се потапя в картера.
Снимка: By Cover credit: Jeffrey White Studios, Inc. [1] – Time Magazine, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4828948
Странностите около тази машина така или иначе не били малко, но благодарение на семплите решения, мнозина заложили именно на нея. В последствие именно най-оплюваната и смешна кола се оказва изключително здрава. Впрочем, когато идва време да бъде заменена, Форд изпраща своите инженери, за да проверят до каква степен са износени частите. След по-сериозна инспекция по моргите, повечето техници доставят една и съща информация – няма значителни износвания и старият Model T имал още много живот в себе си.
Поради факта, че неговите коли са здрави и клиентите рядко биха могли да се завърнат втори път в шоурумитe, Хенри настоява следващият модел да бъде много по-чуплив, като по този начин ще повиши продажбите. Свалянето на качеството очевидно е практика, която бихме могли да забележим в световното автомобилно производство и до днес. Логиката на Хенри била обвързана с факта, че в повечето случаи предпочитал да инвестира там, където ще има добра възвращаемост, следователно създаването на здрава кола няма да бъде печеливша стратегия.
Автомобилният гигант определено знаел как да създаде кола и как да печели пари, но въпреки това продължавал да подчертава своите крайни мнения за евреите. В историята често се сравнява със самия Хитлер. В един момент дори се появява в-к, финансиран лично от него „Dearborn Independent“. Там се раждат много крайни идеи и мнения и в повечето случаи читателите остават възмутени. Самият Форд никога не се трогвал, той знаел, че има в-к, но според някои историци не го е чел или не си е губил времето с това. Според някои, той самият настоявал да бъде скандален и краен, според други се е фокусирал повече в печалбата, отколкото в съдържанието.
И в двата случая, приключението можело да приключи в съда, но Форд спрял изданието през 1922 г. и след две години го стартирал отново. Освен това, когато идва време за съдебната призовка, Хенри заявява, че е катастрофирал и не може да се яви. И въпреки подобни изяви, всеки човек може да обърне внимание на редицата създадени условия за неговите служители. На първо четене всеки искал да работи в корпорацията на Хенри, всеки искал да използва максималните облаги от компанията – фактор, който не можел да се игнорира.
Истината за собственика на най-голямата автомобилна компания (поне по неговото време) е съвсем друга – Хенри желае да контролира своите работници, при това достатъчно добре и извън заводите. Най-големият му страх е обвързан с факта, че не иска служителите да направят поредния съюз или да се включат в националния работнически борд. Именно по тази причина, когато се появяват подобни вестоносци в Детройт, собственикът предпочел да затваря заводи, отколкото да позволи на новото движение да се разпространи като проказа.
Снимка: By Unknown author – http://www.gpschools.org/ci/depts/eng/k5/third/fordpic.htmhttp://toolkit.archives.gov/exhibits/twww/ image, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3147232
Това обаче не решава проблема, а само привлича внимание, което води до следващото по-сериозно изпитание – автомобилният производител наистина се опитва да открие решение на проблема, но едва през 1941 г. е принуден да подпише. Въпреки това, работниците му не могат да се оплакват. За времето и управлението на компанията, Хенри бил най-щедрият работодател. Неговото съвършенство успяло да се разпростре до такава велечина, че на всеки 24 секунди излизал по един нов автомобил от поточната линия. Всеки негов служител получавал по 5 долара на ден. Легендата разказва, че идеята е била насочена към възможността да се закупи собствен автомобил, но това е лъжа.
Собственикът никога не се имал за либерален, никога не обичал свободите и нямало как да ги заобича. За притежаването на подобна индустриална империя е необходим контрол. Съответно срещу 5-те долара на ден, неговите работници нямат право да напускат поточната линия в средата на деня, когато им писне от работата, защото всяко своеволие коства пари. Всеки уволнен служител пък носил още повече разходи, защото се губи време за обучаване и откриване на достатъчно кадърен човек. И още в зората на XIX век Хенри осъзнал, че нищо не мотивира един служител по-добре от възможността му да печели пари. Заплатите пристигали и с определени гаранции: служителят нямал право да да пие, да играе хазард или да позволява на своята съпруга да работи извън дома.
Имигрантите трябвало да научат английски. А за изпълнението на всички тези задачи се занимавал комитет, който трябвало да проверява дали условията се срещат. Причината за подобни разпореждания е елементарна – Форд плащал достатъчно добре, за да може всеки служител да има значително по-добър живот от неговите съседи. По-важен е моментът, в който половинката ще го обгрижва, следователно, за да няма сърдити или емоционално наранени служители, той предпочел да държи под контрол всяко семейство и да си гарантира спокойствието. Както виждаме, закупуването на автомобил е било последното, за което собственикът някога се притеснявал. И най-важното е, че е успял да постигне всичко това благодарение на парите, високите заплати очевидно работят и затвърждават изискванията на всеки работодател. Създадената империя след това ще бъде променена, но това вече ще бъде занимание на наследника на оригиналния владетел на автомобилната индустрия. Неговата здрава хватка е успяла да даде резултати.
Заглавна снимка: By Hartsook, photographer. – This image is available from the United States Library of Congress’s Prints and Photographs divisionunder the digital ID cph.3c11278.This tag does not indicate the copyright status of the attached work. A normal copyright tag is still required. See Commons:Licensing for more information., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=531177