Легализацията на канабиса е свързана с увеличаване на пътните произшествия

| от |

Легализирането на употребата на канабис за развлечение може да бъде свързано с увеличаване на пътнотранспортните произшествия, според ново изследване в Journal of Studies on Alcohol and Drugs. Към днешна дата в САЩ 18 щата плюс окръг Колумбия са легализирали тревата за възрастни над 21 години и докато новото проучване оценява само въздействието на това законодателно решение в 5 от тези щати, констатациите все пак заслужават внимание.

Авторите на изследването са събрали данни за пътни произшествия в 11 щата за периода 2009-2019 г. От тях Колорадо, Вашингтон, Орегон, Калифорния и Невада са легализирали канабиса през този период от време, докато останалите 6 щата поддържат забрана за употреба на тревата.

Car Crash 7-1-18 2245 (42450608354)

Като цяло нараняванията при пътнотранспортни произшествия са се увеличили с 5,8% в 5-те щата, в които тревата е легална, докато фаталните инциденти са скочили с 4,1%. Важно е, че не се наблюдава такова увеличение в 6-те контролни щата.

Интересното е, че учените могат да видят как първоначалният скок на катастрофите се случва веднага след легализирането, но преди началото на продажбите на дребно. Обикновено на щатите им е нужна година или повече, за да създадат правна рамка за продажбата на канабис, което означава, че легализацията често е последвана от период от време, в който наркотикът е законен за притежание и употреба, но незаконен за купуване или продажба.

Данните показват, че пътнотранспортните произшествия са се увеличили с 6,5% след легализирането, преди да паднат с 0,7%, след като започват продажбите на дребно. Междувременно смъртните случаи се увеличават с 2,3% след легализирането и с още 1,8%, след като е разрешено отварянето на диспансерите.

В опит да обясни това несъответствие, авторът на изследването Чарлз М. Фармър казва в изявление, че „легализацията премахва стигмата на употребата на марихуана, докато началото на продажбите на дребно просто увеличава достъпа. Но достъпът до марихуана не е труден дори на места без продажби на дребно… Потребителите, които преди са избягвали шофирането, може да почувстват, че е окей да карат щом като тревата вече е легална.“

По-задълбочено проучване на данните разкрива, че въздействието на новото законодателство не е еднакво във всичките 5 щата: Колорадо, който е първият, който приема легализацията, отбелязва 17,8% увеличение на катастрофите както след легализирането, така и след началото на продажбите на дребно. В Калифорния обаче това увеличение достига само 5,7%, докато процентът на злополуките в Невада всъщност спадна с 6,7%.

По отношение на фаталните катастрофи в Колорадо и Орегон, наблюдава се увеличение съответно с 1,4% и 3,8%, докато във Вашингтон, Калифорния и Невада се наблюдават спадове от 1,9%, 7,6% и 9,8%.

‘Различните ефекти от катастрофите в Калифорния и Невада могат да се дължат на поуките, взети от предишните щати, които легализират“, пишат авторите. Например, те казват, че по-строгите правоприлагащи мерки срещу шофиране в напушено състояние и „по-ефективни обществени апели за отговорна употреба на марихуана“ може да са помогнали за намаляване на вредите, свързани с легализирането.

NYC-eScooter-2021-Accident

Що се отнася до факта, че произшествията без фатален изход изглежда са нараснали по-рязко от смъртоносните катастрофи, изследователите казват, че шофьорите под въздействие са склонни да компенсират неспособността си да карат, като забавят скоростта и спазват по-голяма дистанция от другите автомобили. Въпреки че тази тактика може да не е достатъчна за предотвратяване на катастрофи, тя поне помага да се ограничи тежестта на сблъсъците и съответно смъртите.

Въпреки че новото проучване помага да се подчертаят някои от препятствията, които трябва да бъдат преодолени при прекратяване на забраната на канабиса, Фармър иска да посочи, че представените данни са просто корелационни и не доказват, че легализирането директно причинява катастрофи. „Проучванията, които търсят пряка причинно-следствена връзка между употребата на марихуана и риска от катастрофи, са неубедителни“, казва той.

„За разлика от алкохола, няма добра обективна мярка за това колко неспособен става потребителят след употреба на марихуана. Докато не успеем да измерим точно вредата на марихуаната върху съзнанието и реакциите, няма да можем да го свържем с риска от катастрофа на пътя.“

 
 
Коментарите са изключени за Легализацията на канабиса е свързана с увеличаване на пътните произшествия

Повече информация Виж всички