Наред със Супермен и Мики Маус, Годзила е един от най-известните художествени герои в историята. Голямото чудовище участва във филми, книги, телевизионни предавания и игри и става известно като „Кралят на чудовищата“.
Звярът от океана всъщност е създаден от японски войник, който по подобен начин се сблъсква с един малко по-различен воден звяр.
Годзила обикновено се изобразява като гигантско влечуго, което се храни от радиация и въобще изначално е събудено от радиация. Тя започва като страшен противник на човечеството, но с течение на времето се оказва способна да се съюзи с хората и да им помага срещу общ враг.
Скоро преди създаването й Япония става жертва именно на атомните бомби и Годзила в известна степен може да се приеме като метафора за невероятната сила на природата и атомното делене. Други вярват, че Годзила представлява Съединените щати, които са събудени от съня си опустошават Япония, идвайки от морето.
Иширо Хонда
Иширо Хонда е един от създателите на Годзила. Той е роден в Япония на 7 май 1911 г. и в началото на 30-те години на 20 век вече е изгряващ режисьор, който работи под ръководството на друг, по-известен режисьор, Каджиро Ямамото. Така до 1934 г., когато Хонда получава повиквателна от военните, като е призован на служба в началото на 1935 г.
На следващата година неговият командир организира неуспешен преврат срещу правителството… Въпреки че Хонда не участва лично в преврата, той и неговият полк са задържани, тъй като са смятани за опасни и ненадеждни.
През 1939 г. той участва в японската инвазия в Китай, въпреки че често е смятан за не особено отдаден на боя войник. През 1944 г. трябва да служи във Филипините, но изпуска транспортната лодка и в резултат остана в Китай, където войната е много по-малко жестока за японците в сравнение с Тихоокеанския театър. Общо той прекара шест години във война за три мобилизации.
Между мобилизациите той ще преследва предвоенната си любов – филмите – въпреки че отбеляза, че повечето филми, произведени в Япония, служат главно за пропаганда.
Твърди се, че по време на службата си Хонда не изпитва неприязън към китайците и се отнася справедливо с тях, но през 1945 г. той е пленен от китайски войски и заключен за следващата година във военен лагер, където щеше да научи и за капитулацията на Япония и опустошителните атомни бомбардировки.
Когато се завръща в родината си, той посещава Хирошима, един от двата града, атакувани от атомни бомби. В крайна сметка се връща към работата си на големия екран, където често използва кадри от руините и развалините на японските градове.
Годзила
След като режисира редица проекти, Хонда получава възможността да снима нов филм, наречен „Годжира“ (Gojira). Във филмът трябва да има гигантско чудовище и теми, насочени към тогавашните притеснения сред нацията от атомните оръжия.
Това чудовище, разбира се, ще се превърне в Годзила.
Някои хора се присмиват на идеята, тъй като я смятат за глупава и недостойна за внимание, но когато е пуснат през 1954 г., филмът става невероятен хит, поставяйки множество рекорди и предизвиквайки най-дългия филмов франчайз в историята. Дори в международен план филмът жъне успехи!
Непосредствените преживявания на Хонда във войната и откритото му заклеймяване на военните лидери и решения на Япония помагат на филма да се превърне в наистина завладяващ спектакъл.
След успеха на този филм той продължава да се занимава с правенето на филми и допринася за създаването на жанра кайджу (който обединява филми с гигантски чудовища) и други популярни герои като Мотра и Родан.
Иширо Хонда почива през 1993 г. на 81-годишна възраст след дълга и успешна кариера.