И закъснелите подаръци са подаръци

| от |

До Коледа остава по-малко от седмица, така че може би ви е малко зор да подготвите всичко за големия ден. Но понякога стават инциденти, недомислици и патаклами и може и да не успеете да вземете всичките подаръци навреме. Ако се чувствате зле от тези (надяваме се) случайни закъснения, тогава ще се зарадвате на резултатите от ново проучване – оказва се, че хората всъщност не се разстройват от получаването на закъснели подаръци…

Подаряването на подаръци е важна част от нашата култура. Всяка година харчим значителни суми – за Коледа или за рождени дни – до степен, в която това се е превърнало в осезаем аспект на икономиката. Разбира се, значението на подаръците предизвиква интереса и на психологическата общност.

Съществуващите изследвания разглеждат всички аспекти на поведението при подаряване на подаръци – от мотивите и основните движещи сили до очакванията, резултатите и несъответствията между подаряващия и получателя – особено във връзка с подарените подаръци и видовете подаръци, които получателят предпочита.

В това последно изследване Кори Халтман, докторант по маркетинг в Бизнес колежа „Фишър“ на Държавния университет в Охайо, и колегите му провеждат шест проучвания, които изследват несъответствието между възгледите на дарителите и получателите за навременното подаряване на подаръци.

На пръв поглед изглежда, че има основателна причина да се чувстваме притеснени за навременното подаряване на подаръци. Според проучване, което екипът провежда като част от изследването си, 65% от американците смятат, че подаръкът трябва да пристигне навреме, ако е за конкретен повод, например рожден ден.

„Изглежда, че мнозинството от американските потребители смятат, че подаръците трябва да се подаряват навреме – но нашето проучване показва, че има и нещо повече“, казва в изявление Ребека Речек, професор по маркетинг в колежа Фишър.

В едно от проучванията им студенти от бакалавърска степен са помолени да си представят ситуация, в която подаряват или получават подарък, който ще пристигне навреме или с две седмици закъснение. В този случай подаръкът е кофа сладолед. Те са помолени да оценят доколко вероятно е според тях закъснелият подарък да повлияе негативно на връзката им.

Резултатите показват, че тези, които си представят, че дават подаръка със закъснение, вярват, че ще навредят на връзката си много повече в сравнение с тези, които си представят, че го получават със закъснение. В друго проучване екипът установява, че участниците се притесняват, че късният подарък ще им подскаже, че ги е грижа по-малко за получателя.

„Една от ключовите социални функции на подаряването на подаръци е да се изрази грижата за получателя на подаръка, така че не е изненадващо, че хората се страхуват от отрицателно въздействие върху взаимоотношенията си, ако закъснеят с подаръка“, добави Речек.

Получателите обаче не виждат ситуацията по този начин. Както казва Халтман: „Те не смятат, че закъснелият подарък е сигнал, че не ги е грижа. Те не са толкова чувствителни, колкото тези, които дават закъснелите подаръци, смятат, че ще бъдат“.

Но може ли това безпокойство да повлияе на вида на подаръка, който някой купува? Е, изглежда, че да. В друго проучване екипът установява, че тези, които си представят, че подаряват твърде късно – този път подаръчна кошница – се чувстват по-малко притеснени, ако са вложили време в създаването на самия подарък, а не просто са купили вече готов.

„Хората смятат, че ако са положили допълнителни усилия за подаръка, направили са го по-персонализиран, това може да компенсира закъснението му“, казва Речек.

Така че, въпреки изразеното мнение за закъснялото подаряване на подаръци, изглежда, че има вратичка за добронамерените, но все пак закъснели подарячи. Но има ли граница за това колко време е приемливо да се закъснее? В друго проучване участниците са помолени да си представят, че подаряват подарък с все по-голямо закъснение – първо с два дни, после с две седмици и след това с два месеца. Установено е, че както за даряващите, така и за получаващите, колкото по-късно е направен подаръкът, толкова повече вреди той би нанесъл на отношенията. Но дори и това се оказва, че не е непростимо.

Добре, хубаво, но какво правим в абсолютно най-лошата ситуация: изобщо да не се прави подарък? В още едно проучване екипът установява, че и даряващите, и получаващите смятат, че неподаването на подарък е по-вредно от получаването на подарък с огромно закъснение.

„Късно определено е по-добре, отколкото никога, когато става дума за подарък“, казва Халтман.

„Ако закъснявате с подаряването, поставете се в ролята на получаващ закъснял подарък“, казва Речек. „Въз основа на нашите резултати смятаме, че това би трябвало да намали притеснението ви, че закъснението ще навреди на връзката ви.“

В крайна сметка изглежда, че очакванията ни за това кое е приемливо и кое не, могат да бъдат много неадекватни, когато става въпрос за подаръци, но само ако в крайна сметка действително дадем този подарък!

„Продължавайте и изпратете този закъснял подарък, защото изглежда, че това не притеснява повечето хора толкова, колкото си мислите“, казва Халтман.

 
 
Коментарите са изключени за И закъснелите подаръци са подаръци

Повече информация Виж всички