Никой не може да гарантира сигурността на президент, министър-председател, на правителството, ако се качат в самолет първа класа например.
Това становище изрази обслужващият пилот Атанас Марков от правителствен „Авиоотряд 28“ за злополучния инцидент, при който колесникът на правителствения самолет не се прибра и машината кръжа около час над София.
Според пилота без такъв специализиран авиоотряд не можем. Марков мотивира в студиото на Нова телевизия твърдението си, посочвайки за пример Македония, страна в пъти по бедна, която също има такъв самолет и петима пилоти. Правителственият самолет гарантирал сигурността на държавните мъже.
За 5 години в Авиоотряда и 800 летателни часа пилотът се е сблъсквал с няколко дребни дефекта. Той сравни „Фалкон“-а с автомобил „ролс ройс“, а летателната машина била произведен от същата фирма, произвеждаща прочутите изтребители „Мираж“.
Марков описа хронологично мерките, които са предприети след инцидента. След кацане, съгласно разпоредбите на комисията, която с заела с разследването на инцидента, самолетът бил запечатан на стоянка. На следващия ден го повдигнали на 3000 хидравлични крика. Няколко пъти инженерите са пускали и прибирали колесника безпроблемно. След това със самолета се заели швейцарците от фирмата, която се занимава с базовото обслужване на самолета. Инженерите сменили част от компонентите на системите – датчици, компютри и индикатори. Отново била извършена проба за прибиране на колесника, която също завършила успешно.
На следващия ден правителственият „Фалкон“ бил изпробван и във въздуха. След цялата тази процедура, под надзора на проверяващата комисия към Транспортното министерство, самолетът извършил стандартен полет над станцията на Черни връх. Тогава колесникът отново дал дефект – изобщо не се прибрал.
Комисията разследва и този втори случай, след злополучния с премиера Борисов, а самолетът е запечатан. Според експертите не е редно швейцарците да продължат да работят по самолета, защото има конфликт на интереси предвид факта, че именно те се грижат са техническата му изправност. Може би е по-добре друга независима организация да се заеме с него.
Според Марков, който изрично подчерта, че е пилот, а не инженер, проблемът с правителствената машина не е сериозен, а се касае за често срещано явление в авиационната практика не само при самолет „Фалкон“. По думите му датчик не показва както трябва и системата спира да функционира. При „Фалкон“ обаче имало още 2 системи за пускане на колесник, което позволява и без никаква електроника, той да бъде пуснат и да се гарантира сигурността на пътниците на борда.
Според Марков в случая с аварийно кацналия „Фалкон“ най-вероятно на някоя от компютърните системи й е дошло времето и прави проблеми.
Марков, който от 2010 г. е в Авиоотряда, бе категоричен, че до сега не се е пестяло за поддръжката на машината. Самолетите са в перфектна техническа годност, допълни той.
Пилотът потвърди, че причината за напускането на шефа на „Авиоотряд 28“ е ограниченото финансиране, тъй като в същия ден говорили по тази тема. Правителственият самолет нямал хангар, където да бъде прибиран. Самолетите от бизнес авиацията обикновено стоят в хангар – те са по-малки, но и по-скъпи от един обикновен самолет за граждански полети, поясни Марков. Последната версия на „Фалкон“ струвала 30 млн., но превозва десетина пътници, а стандартен еърбъс възлиза на 42 млн. лв., но побира над 100 пътници, уточни пилотът.
Съгласно нормативните документи всяка държава трябва да има независим разследващ орган за подобни случаи. От 2001 г. у нас това е специална комисия към Министерството на транспорта. Оказва се обаче, че сме в нарушение, тъй като според няколко регламента на ЕС този независим орган не трябва да е към министерството.
Марков обърна внимание и на твърденията на инж. Ангел Борисов, който наскоро посочи, че е участвал в разследването на друг инцидент през 2008 г. – с президента Георги Първанов. Тогава държавният глава отмени официалното си посещение в Мексико заради авария с правителствения самолет. Тогава повредата също бе в колесника и беше констатирана малко след излитането от Азорските острови.
Пилотът показа и официален доклад за разследване на инцидента от преди няколко години. В документа фигурирал и списъка на членовете на комисията, която е проверявала случая. / NewsBG