Какво е накарало пилота да свали самолета?
Шокът във Франция от новината, че вторият пилот умишлено е разбил самолета на „Germanwings“, е голям. Психолози, експерти и пилоти се опитват да намерят някакво обяснение.
Родителите на Андреас Лубиц бяха изолирани от останалите роднини на загиналите и бяха разпитани от френските власти. От този разпит обаче в медиите изтече много малка част.
Разбра се единствено, че Андреас е бил едно обикновено момче, добро дете, обичано от родителите си, което още повече задълбава мистерията.
Французите се надяват на помощта на ФБР, тъй като Андреас Лубиц е прекарал дълъг стаж в Аризона, за да бъде обучаван като пилот. Може би именно там се крие загадката от случилото се, тъй като е преустановил за известно време подготовката си за пилот. Предполага се, че е посещавал психиатър.
Командирът се опитал да разбие пилотската кабина с брадва
Появи се информация на германския в. „Билд”, че главният пилот е използвал брадва в опит да разбие вратата на пилотската кабина. Представители на „Germanwings“ потвърдиха, че такъв инструмент е част от оборудването на Еърбъса.
Междувременно стана ясно, че важна улика е открита в дома на помощник пилота, който умишлено е свалил самолета във Френските Алпи. Информацията се появи в немски медии, но все още властите не я потвърждават официално.
Полицията направи обиски на дома на Андреас Лубиц в Дюселдорф и в къщата на родителите му в Монтабаур, където той често е живял. Иззети са компютри, лаптопи и други материали.
В интервю за СNN изпълнителният директор на „Луфтханза” заяви, че авиокомпанията подбира своите пилоти изключително внимателно, а вторият пилот на фаталния полет е преминал успешно всички тестове.
„Имаме система, която позволява членове на екипажите да споделят проблемите си, без да бъдат санкционирани. Те могат да съобщават и за проблемите на други колеги също, без да бъдат санкционирани. Тази възможност обаче не е била използвана в този случай. Мрежата ни за сигурност, с която толкова се гордеем, не е проработила в този случай”, обясни Карстен Шпор.
Самолетът се е снишавал на автопилот?
По данни на сайта Flightradar24, който следи въздушния трафик, автопилотът на самолета, който се разби над Френските Алпи, е бил ръчно настроен да сниши машината от малко над 11 500 метра надморска височина на 30 метра надморска височина.
Експертите на сайта са анализирали данните за злополучния полет и са открили, че промяната на автопилота е направена между 11:30:52 и 11:30:55 българско време във вторник. 9 секунди по-късно самолетът започва да се снишава. Те предполагат, че причината да бъде зададена именно 30 метра надморска височина като крайна цел е факта, че вероятно не може да се зададе 0 метра.
Разследващите съобщиха днес, че вероятно вторият пилот на самолета умишлено е причинил катастрофата докато първият пилот е бил извън кабината. Въпреки че се е опитал да влезе отново в кабината докато самолетът е падал, той не е успял, защото тя е била заключена отвътре.
След 11 септември Международната организация за гражданска авиация въведе промени, свързани именно с пилотската кабина. Взе се решение за самолетите с повече от 60 пътници пилотската кабина да бъде затворена по време на целия полет и да може да се отвори само и единствено от пилота, намиращ се в нея. Целта беше да се ограничи до максимум възможността терорист на борда да придобие контрол над самолета.
Flight Safety Foundation публикува днес списък на всички самолетни катастрофи, станали по вина на пилоти. Последният подобен инцидент преди трагедията от 24 март беше през ноември 2013 година, когато самолет се разби в Намибия и причини смъртта на 33 души.
Какви са били мотивите на втория пилот на самолета?
Коментарите във Франция във връзка с информацията, че вторият пилот умишлено е свалил самолета, могат да се съсредоточат в една дума – неразбираемо. Неразбираемо е защо този младеж е пристъпил към такъв акт.
За разследващите е неразбираемо защо германските власти мълчат за личните драми в живота на Андреас Любиц.
Засега разследващите твърдят, че по никакъв начин не може да се говори за тероризъм и това може да стане известно единствено след като се разбере повече за личния живот на Любиц.
Как е изглеждал пътят към земята на разбилия се в Алпите самолет?
Минута след последната комуникация с наземния контрол, вторият пилот изчаква командира на полета да излезе от кабината. След това се заключва и започва подготовката за фаталния край. Както вече разбрахте – най-малко 15 процедури са били необходими, за да се снижава самолетът с един километър в минута.
Цели осем минути капитанът на полета е блъскал по вратата и се е опитвал да се върне обратно в пилотската кабина, но не е успял. От съображения за сигурност вратата на кабината се отваря по електронен път. В самолетите Еърбъс има специална процедура за ситуации, в които някой трябва да влезе при пилотите. Когато и двамата са в кабината, те могат да разрешат, или забранят достъпа с ето този превключвател. Той има три позиции – нормална, отключване и заключено.
Ако, например, стюардеса иска да влезе при пилотите, тя им се обажда по интеркома и те отключват вратата.
В случай на извънредна ситуация, обаче вратата може да бъде отворена отвън с помощта на специален код. Целият екипаж трябва да го знае. Остава загадка, защо кодът не е бил използван и защо не е спазена процедурата в кабината, винаги да има по двама души.
Подбираме пилотите си много внимателно, убеждава „Луфтханза“
Шефовете на германската авикомпания „Луфтханза“ обявиха, че помощник-пилотът, заподозрян, че нарочно е разбил самолета на нискотарифното подразделение на „Луфтханза“ – Germanwings, е прекъснал своето обучение като пилот преди шест години, взимайки си почивка, но е преминал всички необходими проверки и изпити, за да лети.
Вторият пилот, Андреас Любиц, е прекъснал своето обучение за няколко месеца, но изпълнителният директор на „Луфтханза“ Карстен Шпор заяви, че това не било необичайно, подчертавайки, че авиокомпанията подбира своите пилоти „много, много внимателно“ и ги подлага на психологическо проучване и проверка.
„Независимо от вашите правила за безопасност, без значение колко високо си поставил летвата, а ние имаме изключително високи стандарти, няма начин да се предотврати подобно развитие на нещата“, заяви Шпор.
„Луфтханза“ ще работи с властите и опитни пилоти, за да преразгледа своите процедури за обучение и проверка на своите екипажи.
„Ние имаме пълно доверие в този процес на обучение, който е изпробван и тестван в продължение на десетилетия, но ние ще видим какво можем да направим по-добре с подбора и обучението“, изтъкна още Карстен Шпор.
Той посочи, че „Луфтханза“ ще обсъди това с експерти от компанията, както и с външни специалисти.
Изпълнителният директор на германската авиокомпания коментира още, че разкритията на разследващите за действията на втория пилот, предизвикал катастрофата на самолета във френските Алпи, са невъобразими, шокиращи и са ги оставили безмълвни. По думите му, това е най-ужасното събитие в историята на „Луфтханза“.
Карстен Шпор потвърди, че Андреас Любиц е отказал достъп на капитана да влезе в кокпита, за да предприеме фаталното приземяване на самолета. Любиц е натиснал бутона „заключено“, когато капитанът е искал да се върне в пилотската кабина.
Самолетът разполага с два кода за достъп през вратата. Единият е нормален, а вторият – авариен, ако отвътре няма отклик на заявката за влизане.
„Има един супер код, който може да бъде въведен. Ако на него няма отговор, вратата се отваря електрически. Но това може да бъде предотвратено, ако лицето в пилотската кабина е натиснало копчето „заключено“, когато звънецът звъни“, каза Карстен Шпор.
„Или капитанът не е въвел супер кода, което не можем да си представим, или той го е въвел, но вратата е била блокирана отвътре“, подчерта шефът на „Луфтханза“.
Експерт: Вторият пилот се вписва в профила на терорист
„Прави страшно силно впечатление това, че и Франция, и Германия усилено се пазят от категоричност по отношение на предумишлено действие на пилота. Подобно разследване може да продължи месеци, дори и години. Сигурен съм, че следователите обаче ще се доберат до истинската причина”, коментира в „Здравей, България” експертът по сигурност и антитероризъм Славчо Велков.
„Европа предпоставя терористите като някакви брадясали типови, дошли от Близкия Изток и като че ли иска да пренебрегне факта, че през последните няколко години се зароди един нов тип тероризъм – този на хората, които се самомотивират под влиянието на някакви събития – лични причини, психологически, идеология”, на мнение е Велков.
„Нещата трябва да се наричат с истинските им имена. Когато човек убива себе си и още 150 души, този човек се вписва в профила на терорист. Ако питат близките на загиналите, те няма да го определят с други думи”, допълни експертът.
„Всеки пилот с идването си на работа върви по строго определени процедури. Във всеки един момент, ако се смята, че пилотът физически или психически не е добре, той може да откаже изпълнение на полет. Преминаването на тези тестове е доста тежко и отнема няколко дни. След това всяка година на редовните медицински прегледи се проверяват от психолози”, обясни от своя страна командирът на Еърбъс Камен Филипов.
Той допусна версията, че вторият пилот може да е получил инсулт.
„Има случаи на хора, които извършват познати, но нерегламентирани действия. Снижението, за което се говори, не е аварийно. Според мен това е нелепо стечение на обстоятелствата”, на мнение е той.
По думите на авиационния психолог Десислава Георгиева авиационната система е една от най-регулираните в света, именно защото е високо рискова и изпълнението на задачите на летателния персонал е свързана с преживяване на стрес, тъй като се носи отговорност за много хора.
„По регламент задължително всеки кандидат за обучение преминава доста сериозно психологическо изследване”, поясни Георгиева.