Три възможни версии за катастрофата с германския А320

| от |

Три са възможните версии за катастрофата на германския самолет Airbus 320 във френските Алпи вчера, при която загинаха всички 150 души на борда, съобщи АП.

Полет 4U 9525 излетя от Барселона за Дюселдорф, но се разби в труднодостъпен район в Алпите на около 100 км от френския град Ница. Тридневен траур от днес е обявен в Европа, в България знамената също ще бъдат спуснати наполовина.

Три са възможните версии за трагедията, съобщава АП, цитирана от БТА.

Внезапна декомпресия

Самолетът на дъщерната компания на „Луфтханза“ – Germanwings е извършвал средно 5,3 полета дневно за своите повече от 24 години. Това не е необичайно за самолет, който извършва къси полети из Европа, но е на горната граница на приетото.

Всеки цикъл на излитане и кацане, на херметизация и дехерметизация добавя нов стрес върху корпуса. Самолетите, които летят често по кратки маршрути, преминават през повече такива цикли, отколкото самолетите, които летят на дълги разстояния.

Машината вероятно се е снижавала с 1000 метра в минута от маршрута си на височина 11 500 м, тоест два пъти по-бързо от нормалното темпо на снижаване. Ако е имало нещо като рязка декомпресия – дали поради износване на метала, или от бомба – първата работа на пилотите би била да свалят машината под 3050 м, където въздухът става за дишане.

Маските за пасажерите имат кислород за 10 минути. Така че темпото от 1000 м на минута за снижаване на самолета би го свалило навреме до зоната на годния за дишане въздух.

По думите на Тод Къртис, бивш инженер по безопасността в Boeing и настоящ директор на фондацията „Еърсейф.ком“, първоначалното темпо на снижаване е съвместимо с онова, което се случва при декомпресия.

Техническа грешка

Самолетите Airbus имат едни от най-сложните пилотски кабини, посочва АП и изрежда няколко случая на аварии. Катастрофа на полет 447 Air France над Атлантическия океан през 2009 г. започва, след като пилотите получават погрешни данни за въздушната скорост при преминаване през буря. Следва пилотска грешка, която не би била допусната, ако данните бяха верни.

Наскоро Airbus 321 на „Луфтханза“ се спусна с 1200 метра в минута, защото автопилотът неочаквано снижил носа на самолета.

Терористичен акт

Засега няма данни за наличието му, но той не бива да се изключва.

По-рано днес френският министър на вътрешните работи Бернар Казньов също заяви, че трябва да се обмислят всички възможности, за да се разбере каква е причината за катастрофата, но терористична атака не е най-вероятният сценарий.

Пилотска грешка също не е невероятна. Пилотите може да са вкарали самолета в режим на спускане или загуба на скорост и след това да не са могли да го върнат в нормално състояние. Или пък пилотите да са били толкова съсредоточени в задачата да смъкнат машината до височина 3050 м, че да не са осъзнали колко близо са до планините, след което е станало късно.

Следователи вече работят по откритата черна кутия от пилотската кабина. Уредът е повреден, но въпреки това може да се използва, за да се получи информация.

Днес ръководството на компанията Germanwings ще даде пресконференция в Дюселдорф.

 
 
Коментарите са изключени за Три възможни версии за катастрофата с германския А320