Тим Кларк: Компаниите от Залива са важни за американската икономика

| от Иван Петров |

Главният изпълнителен директор на Emirates заяви, че близкоизточните компании, които са постоянно нападани с обвинения, че са получавали нелоялни държавни субсидии, са „твърде важни“ за икономиката на САЩ, за да им бъде отказан достъп до вътрешния пазар.

Алианс, представляващ служителите на най-големите американски авиокомпании, известни като The Big Three (Голямата тройка), твърди, че компаниите от Персийския залив Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates Airlines са получили над 42 милиарда долара под формата на субсидии от 2004 година насам.

Основните американски авиокомпании Delta, United и American твърдят, че подобен тип плащания към близкоизточните им конкуренти е в пряко нарушение на споразумението за „открити небеса“ между САЩ и правителствата на Катар и ОАЕ, които са собственици на трите авиокомпании.

Трите американски компании искат администрацията на Обама да започне официално разглеждане на въпроса с правителствата от региона. Това обаче би нарушило крехкия баланс на външната политика между двете страни и преговорите трябва да са изключително деликатни, смятат експерти.

Главният изпълнителен директор на Emirates Тим Кларк каза в интервю за BBC, че той смята, че администрацията на Обама няма да обърне внимание на оплакванията на американските авиокомпании.

„Дейността на превозвачите от Персийския залив е прекалено важна за икономиката на САЩ по редица причини. Ако споразуменията за „открити небеса“ бъдат разтрогнати това би имало огромни последици“, каза той.

„Икономиката на САЩ ще бъде сериозно засегната от евентуалното прекратяване на споразумението, защото най-печеливши от него са авиационният сектор, Boeing, General Electric… и всички останали“, допълни Кларк.

Туристически и потребителски алианси твърдят, че американските авиокомпании се опитват да възпрепятстват конкуренцията си на пазара за международните полети. В същото време служителите на Delta, United и American организират мащабни кампании и се опитват до окажат натиск върху администрацията на Обама и да я накарат да вземе страна по въпроса.

„Ние сме съгласни, че споразуменията за „открити небеса“ са в полза на САЩ и заставаме твърдо зад тях“, каза говорителката на Partnership for Open and Fair Skies Джил Зукман в специално изявление. „Но когато другата страна не спазва споразумението, САЩ трябва да застане зад своята авиационна индустрия и да настоява за прилагането на закона.“

„В този случай всичко е ясно – субсидиите са в пряко нарушение на споразумението“, пише в прессъобщението. „Тези над 42 милиарда долара под формата на субсидии и нелоялни предимства, предоставени от правителствата на Катар и ОАЕ на Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates са добре документирани, а също така е факт, че тези авиокомпании не са създали по-голямо търсене сред пътниците.“

Администрацията на Обама вече е започнала вътрешно разследване на твърденията на големите три компании, но до момента няма официално становище по проблема, нито е започнала преговори с правителствата в Персийския залив, за каквито настояват американските авиокомпании.

Кларк на няколко пъти е отхвърлял твърденията на американските превозвачи и е на мнение, че те смятат, че „гроздето е било кисело“, защото Emirates и останалите компании от региона са постигнали изключително висока ефективност при оперирането на международни маршрути, които в миналото са били прекалено скъпи за експлоатация.

„Хората просто не могат да повярват, че една компания като тази може да достигне този размер за 30 години, да продължи да купува огромен брой чисто нови самолети и да оперира с тях по целия свят успешно и правейки пари“, каза той.

„Съжалявам, че го казвам, но авиационният сектор не е работил по този начин през последните 50 години“, заключва Кларк.

 
 
Коментарите са изключени за Тим Кларк: Компаниите от Залива са важни за американската икономика