Смъртните случаи в авиоиндустрията са спаднали с 2/3 за 5 години

| от |

За по-малко от 10 месеца, две от основните авиокомпании в Югоизточна Азия, „Малейша Ейрлайнс“ и „Ейр Ейша“ загубиха 3 самолета със стотици пътници екипаж, а над двеста души все още остават в неизвестност.
Полет МН 370 изчезна през март над Южния Индийски Океан с 227 души на борда. Най-мащабната операция по търсенето на останки започна часове след като самолетът бе изгубен от радарите. Последваха девет агонизиращи месеца за родните на пасажерите и екипажа, но и до
днес те са в неизвестност.

В разгара на войната в Донбас, Украйна, полет МН-17 бе свален над Донецк. Смъртта на 298-те души предизвика международен скандал и взаимни обвинения между сепаратистите и Киев.

В последните дни на 2014-а, самолет „Ейрбъс“ 320 на „Ейр Ейша“ изчезна при лошо време на път за Сингапур от град Сурабая. Нито опитният пилот, нито системите за сигурност са подали сигнал за неизправност, опасност или принудително кацане. Предполага се, че всички 162 души на борда са загинали.

Трагичната година за Азиатската авиация повдигна много въпроси. Малкото информация, общественото недоумение за причините за трите трагедии и медийният фокус върху драматични събития предизвикаха вълна от конспиративни теории. В морето от информация се загубиха важни статистически данни за състоянието на авиацията в Азия в настоящия момент. Трите фатални инцидента от изминалата година нямат нищо общо помежду си и от тях не може да се прави обобщен коментар за състоянието на световната авиация.

Въпреки трите катастрофи над 100 000 полета превозват милиони пасажери ежедневно по целия свят. За последните пет години броят на смъртните случаи в индустрията са спаднали с 2/3. От 2001-ва година насам, „Ейр Ейша“ е обслужила над 220 000 000 пасажери без нито един фатален инцидент. Пътуването със самолет остава най-надеждният и сигурен начин за транспорт на хора и стоки в Азия.

Загубата на полет Ем Ейч Три Седем Нула остава загадка, защото най-вероятното крушение е в бегло познат район на Южния Индийски океан.

Над 4 600 000 кв. км. от повърхността на океана, площ по-голямата от територията на Индия, са обследвани за останки, а над 185 000 кв. Км са изследвани със сонари. Дълбочината в претърсвания район е 6 км, което допълнително усложнява операцията.

Според експерти, най-вероятната причина за крушението е човешка намеса. Основният аргумент тезата са пропътуваните хиляди километри извън обявения план на полет. Някой е пилотирал самолета, но докато не се намерят черните кутии на машината, не се знае как и защо самолетът е отклонен. Съдбата на полет МН-370 постави под въпрос общественото доверие в индустрията, въпреки, че подобни инцидент се случват изключително рядко. Експерти коментират, че катастрофата няма аналог в историята на световното въздухоплаване и докато не се намерят черните кутии, всички хипотези по които се работи са спекулативни. Вероятността за случването на подобен инцидент остават минимални.

Полет МН-17 има най-трагична съдба, защото той бе съзнателно свален. Смъртта на 298 души е криминален акт, който не зависи от пилота, самолета или времето. Малко вероятно остава да се установят и накажат виновните за този варварски акт.

„Ейр Ейша“ предоставя пълна информация за хода на спасителната операция по евакуирането на останките на полет QZ8501. Според експерти най-вероятната причина за липса на сигнал за тревога е извършено кацане на морската повърхност. Сигналните устройства не бихасе включили автоматично, ако няма сериозен технически проблем при кацането. Само след разчитане на черните кутии на полета, ще стане ясно какво се е случило при кацането на самолета на „Ейр Ейша“.

Общото между тези и много други полети е локализацията на база сигнали на наземни радари. В Южния Индийски океан, зона напълно изолирана от останалата част от света, няма наземни радари, които биха могли да проследят полет Три Седем Нула. До момента не е имало подобен случай, който да наложи инсталирането на допълнителни системи за следене на местоположението на самолетите. Въпреки това почти сигурно е, че трагичният инцидент ще накара повечето производители и оператори на самолети да добавят постоянно сателитно следене.

„Малейша Ейрлайнс“ загуби 2 самолета тази година, което е катастрофално за авторитета на компанията. И преди тези инциденти фирмата регистрира над 1 млрд. долара загуба от 2011-а г. заради конкуренция от нискотарифни оператори и лошо управление. Малайзия обяви, че ще национализира частично компанията, подобри управлението и смени името ѝ.

„Кореан Еър“ е пример за фирма, която успя да се възстанови и спечели обратно доверието на своите пасажери след няколко тежки катастрофи през 80-те и 90-те години на ХХ век./БНР

 
 
Коментарите са изключени за Смъртните случаи в авиоиндустрията са спаднали с 2/3 за 5 години