Усилията да се спаси Malaysia Airlines (MAS) трябва да започнат с преструктуриране и съкращаване на персонала, за да може компанията да стане по-конкурентно способна, смята авиационният анализатор от Maybank Investment Bank Mohsin Azis.
Планът на MAS да съкрати 6000 работници, или около 30% от цялата работна сила на компанията, е от решаващо значение за оцеляването на националния превозвач. Прекратяването на нерентабилните маршрути и услуги неизбежно ще доведе и до съкращаването на излишния персонал, допълни той.
Той смята, че най-важният проблем е оцеляването на компанията и сега е точният момент да се продължи с мерките и реформите, които са били отлагани толкова дълго време.
„Това, което е по-важно, е че преструктурирането трябва да се направи сега и не може да се отлага повече, в противен случай авиокомпанията няма да може да се възстанови и ще бъде в още по-лошо състояние“, каза той пред информационната агенция на Малайзия.
Mohsin Aziz заяви, че за разлика от други авиокомпании, Malaysia Airlines са прекалено обременени с проблеми, създадени от работническите синдикати, които влияят на търговските отчети. Той е на мнение, че в името на търговския интерес на компанията, трябва да се вземат редица непопулярни мерки.
„Много други компании са преминавали през процеси на масови съкращения, банки като CIMB, петролни и газови компании като Petronas и дъщерни дружества. Телекомуникационни компании като Maxis, DiGi и Celcom също са преминали през подобни преструктурирания няколко пъти. Това е нормална практика за търговските дружества, а MAS е търговски дружество.
Попитан дали AirAsia би наел част от съкратения персонал на MAS, Mohsin каза, че през 2002, 2003 и 2004 90% от всичките служители на нискобюджетната авиокомпания са били бивши служители на националния превозвач.
„Новата авиокомпания Malindo също преминава през подобни процеси, а много от работниците им са били служители на MAS и AirAsia“, каза той, добавяйки, че служители с необходимите умения лесно могат да си намерят работа.
Mohsin също така каза, че нерентабилните линии до Близкия Изток и Европа трябва да бъдат премахнати, а това би довело до съкращаване на персонал. Според него, честотата на полетите за близките азиатски държави също трябва да бъде намалена.
„За MAS това е въпрос на живот и смърт. Хората са уморени от слуховете за преструктуриране на всеки две-три години, така че си мисля, че това трябва да бъде направено. Това е последният им шанс и ако всичко завърши с неуспех, най-вероятно трябва да се започне от нулата. Това, което е ясно, е че не може да се повтаря едно и също нещо отново и отново“, каза той.
Запитан за предизвикателствата пред новия главен изпълнителен директор на Malaysia Airlines Кристоф Мюлер, Mohsin каза, че екипната работа е от съществено значение за успеха на всяка организация, независимо дали тя има 10 или 10 000 работници. Мюлер трябва да направи така, че персоналът на всички нива да работи в екип с една и съща цел, и че всеки, който откаже да направи това, ще трябва да бъде съкратен, смята авиационният експерт.