Пиянство и неопитност – това са причините за фаталната катастрофа на руското летище Внуково от октомври 2014 г., при която загина президентът на френския енергиен гигант Total Кристоф дьо Маржери.
Според доклада на техническата комисия, водачът на снегорина, който пресече пътя на излитащия Falcon на Маржери, е бил пиян, когато е изгубил ориентация по пистата на летището.
В нетрезво състояние е бил и началник-смяната на почистващия екип, който е бил длъжен да следи движението на машината.
Допълнителен фактор за фаталния изход от инцидента е фактът, че движението на самолета е ръководено от стажантка, която не е подозирала, че и двете писти за излитане са заети от специалната техника за почистване. За момичето това е била едва втората нощна смяна.
Комисията обръща внимание, че събитията, довели до извънредната ситуация, са започнали да се развиват още преди Кристоф дьо Маржери да се качи на борда на своя Falcon 50.
Докато екипажът на самолета е чакал единствения си пасажер в продължение на 1,5 ч., три снегопочистващи машини от роторен тип излизат на дежурство по пистата за излитане. Екипите са били съпроводени от началника на смяна Владимир Леденев в джип.
Според инструкциите преди излизане на пистата всички водачи на снегорините са били длъжни да преминат медицински преглед, за да бъде установена честота на пулса и кръвно налягане. Въпросните процедури обаче са били отменени от ръководството на летището, тъй като прегледът отнемал твърде много време и можел да доведе до забавяне на полетите. Лекарите на Внуково са се ограничавали до визуален преглед.
Възможно е още в този момент поне двама от сътрудниците на летищната служба – Владимир Леденев и шофьорът на снегорина Владимир Мартиненко – да са били в нетрезво състояние.
Около 18:30 ч. при една от машините е установен технически проблем с ротора, поради което надзирателят Леденев е бил принуден да съпроводи водача до базата за ремонт.
Малко след това бригадата за почистване е установила нови проблеми – под ротора на втория снегорин са попаднали отломки от фенер, осветяващ полосата. Наложило се е на място да бъдат изпратени специалисти-електротехници.
Към 19 ч. започва интензивно движение през мястото, в което се пресичат двете писти на аеропорта.
Освен двете снегопочистващи машини там се намира и камионетката „Газел“ на електротехническия екип, влекачът, довел Falcon-а на пистата за излитане, и автомобил на строители, които прокарват кабели в района на пистата за кацане.
Водачите на съответните машини са искали постоянно разрешение от диспечерите за пресичане на една от двете полоси на летище Внуково.
Последното питане е от шофьора на камионетката на електротехниците, които са решили да проверят дали строителите не са повредили фенера. Неочаквано след тях тръгва и снегоринът на Мартиненко.
Според експертите опитният шофьор е „изгубил ориентация в пространството“, а най-вероятно пияният Владимир Мартиненко е решил, че задните светлини на камионетката са габаритите на съседния снегорин, който той е бил длъжен да следва според работния план.
Когато излиза на „кръстопътя“ на пистите и осъзнава грешката си – вместо да се обади на ръководителя си, шофьорът решава да върши действия, които „противоречат на всякаква логика“ – спрял е, върнал се е назад и се е опитал да направи завой.
„Мислих, че ще мога да намеря и да настигна колегите, защото добре познавам летището“, казва Мартиненко по време на разпита.
Екипажът на Falcon-а, който получава секунди по-рано разрешение за излитане от стажант-диспечера Снежана Кривсун, започва движение по пистата.
Един от пилотите успява да попита „Каква е тази машина, която пресича пътя?“, но екипажът дори не прави опит да спре движението.
Причините за решението на пилотите е, че самолетът вече се е движил с твърде висока скорост. Оказва се, че в инструкциите на компанията Unijet (собственик на самолета) просто не са били описани варианти за действие при ситуацията, на която са попаднали пилотите на Внуково. Такива инструкции са включени едва след инцидента.
Диспечерът Снежана Кривсун е обяснила, че е дала разрешение за излитане едва след като е огледала пистата от кулата и е проверила полето за излитане по индикаторите за наблюдение.
„Нямаше препятствия, затова под ръководството на своя инструктор дадох заповед на екипажа „разрешен полет по писта 06“.
Комисията е установила, че снегоринът наистина се е появил внезапно на пистата, а маневрите на шофьора не са били видими, тъй като са извършени в „сляпа зона“ за диспечера.
Въпреки това Кривсун е сред обвиняемите по наказателното производство на руската следствена служба. Обвинения са повдигнати и на ръководителя й Александър Круглов, на ръководителя на полетите Роман Дунаев, както и на двамата сътрудници Леденев и Мартиненко. Установени са нарушения на различни длъжностни инструкции от страна на диспечерите, както и липса на контрол върху действията на стажантката.
Авиокатастрофата се случи в нощта на 20 срещу 21 октомври 2014 г. Частният самолет на президента на Total се блъсна в снегорина секунди след като направи опит да излети от летище Внуково, падна на пистата и изгоря. При инцидента загинаха четирима души – екипажът на Falcon 50 и самият Кристоф дьо Маржери, един от най-влиятелните бизнесмени във Франция.