Вторият пилот, за когото се предполага, че е причинил самолетната катастрофа, при която загинаха общо 150 души, е пазил в тайна факта, че е имал медицинска препоръка да не бъде на работа в деня на инцидента, съобщиха от германската прокуратура днес.
При претърсването на дома на младия пилот са намерени медицински документи, от които става ясно, че той е бил болен и му е било предписано лечение с медикаменти.
Сред тях е имало и болничен лист, включващ дена на катастрофата, съобщиха прокурорите, цитирани от “The Guardian”.
Междувременно продължава издирването на телата на пътниците от злополучния полет.
Лубиц страдал от тежка депресия, имал пристъпи на паника
Четвърти ден продължава разследването на жестоката самолетна катастрофа в Алпите. Тази сутрин полицията съобщи, че е открила важна улика в дома на втория пилот, за когото се предполага, че е разбил самолета умишлено. Разбра се още, че първият пилот се опитвал да разбие вратата на кабината, докато вътре Андреас Лубиц е снижавал самолета.
Германските власти се заеха да разследват под лупа подробностите около живота на втория пилот. Всички сега очакват да разберат резултата от обиските в дома на Лубиц в Дюселдорф и на родителите му в близкия град Монтабаур. Колкото повече става наличната информация около фаталния полет на Germanwings, толкова повече стават и въпросите около причините за трагедията.
Германският вестник „Билд” съобщи, че главният пилот на трагичния полет е използвал брадва в опит да разбие вратата на пилотската кабина. Представители на Germanwings потвърдиха, че такъв инструмент е част от оборудването на Еърбъса. Ключова информация, макар и непотвърдена официално.
Вторият пилот Андреас Лубиц, смятан за виновен за катастрофата, преди шест години се е лекувал в психиатрия, съобщава още „Билд”. Вестникът разкрива засекретеното здравно досие на Лубиц, от което става ясно, че той е страдал от тежка депресия. Пилотът имал пристъпи на страх и паника. Нещо повече – по време на обучението му в „Луфтханза” на няколко пъти е отбелязвано в докладите, че той е временно неспособен да лети, защото е прекалено слаб психически.
В интервю за СNN изпълнителният директор на „Луфтханза” заяви, че авиокомпанията подбира своите пилоти изключително внимателно, а Лубиц е отговорил на всички изисквания. В лиценза за пилот, който той в крайна сметка получава, е отбелязано, че може да лети, но трябва да се подлага редовно на специални медицински прегледи.
Отново според в. „Билд” Андреас Лубиц е имал и лични проблем заради отношенията с приятелката си. Наскоро той се разделил с нея, разказват негови съседи от родното му градче Монтабаур. При обиските в дома на Андреас в Дюселдорф и на родителите му в Монтабаур са иззети лични вещи. Говорител на полицията съобщи, че сред тях има вещи, които могат да хвърлят светлина върху разследването.
Разкритията обаче вече накараха редица авиокомпании да въведат спешно нови правила за сигурност. Канада и няколко европейски авиокомпании решиха да променят правилата по време на полет. След последните разкрития за катастрофата на германския самолет вече става задължително в пилотската да има винаги двама души. Когато един от двамата пилоти напусне кабината, главният стюард ще заеме неговото място.
Прегледите на пилотите не се извършват проформа
Кандидатите за обучение за пилоти преминават през сериозни прегледи. Част от тях са и психологическите прегледи, каза в предаването „12+3“ на БНР авиационния психолог Десислава Георгиева.
Вчера стана ясно, че вторият пилот на разбилия се във вторник самолет на германската авиокомпания „Germanwings“ Андреас Лубиц, заподозрян в умишлено предизвикване на катастрофата, взела 150 жертви, е имал психически проблеми и е посещавал психиатър година и половина, съобщава „Билд“.
Десислава Георгиева е убедена, че прегледите при пилотите не се извършват проформа:
Изследват се професионално значими качества като бързина на реакция, способност за ориентация в пространство, взимане на приоритетни решения в дефицит от време. Специално психологическите тестове се извършват на 4 етапа и кандидатът, който започва съответен етап, ако премине стандарта, отипа на следващ етап. Ако не покрие изискванията по отношение на психологическите му качества и функции, просто не преминава по-нататък. Изследват се качества на личността, профисионално значими качества и умения на фона на ситуация на стрес и на постоянно повтаряеми задачи, което е типично за авиацията, особено по време на дълги полети.
Авиационният психолог обясни още, че кандидатите преминават и през обстойно интервю пред психолози. Тя каза, че прегледите и тестовете на авиационните специалисти са регулярни. При необходимост или промяна в състоянието на пилотите, може да се изискват и извънредни прегледи.
„Самоубийства, които повличат масови жертви, не се случват често, но доколкото разбирам в авиацията има няколко подобни случая на пилоти, които са катастрофирали нарочно своите самолети поради някакво психическо разстройство.“ Това каза за предаването „Хоризонт до обед“ на БНР психологът д-р Давид Йерохам:
Тези случаи, може би, са подобни на различни случаи на масови убийства, сектантски убийства, ритуални убийства и т.н.
Винаги в нас има една ирационална част, която воюва срещу съзнателната ни рационална част и може да ни завладее, коментира Йерохам. Повечето хора се страхуват от нея.
Социологическият профил на хората подвежда при оценяването на психиката им, коментира специалистът. Той коментира и тезата, че пилотът е предизвикал катастрофата след раздяла с приятелката си:
На мен ми се струва, че тъжният човек може да убие себе си и приятелката си, но не може да катастрофира цял самолет. Според мен тук има по-сериозна психоза, ако има психоза. Аз мисля, че тероризмът също е психоза.
Лична криза?
Пилотът Андреас Лубиц, който най-вероятно е разбил самолета на Germanwings със 150 души на борда във френските Алпи, е скрил от работодателите си свое психическо заболяване, съобщи прокуратурата в Дюселдорф.
В деня на полета той не е трябвало да бъде на работа, тъй като е имал болничен лист. Документът обаче бил скъсан. В жилището на Лубиц не били открити нито прощално писмо, нито документи, които биха могли да насочат разследващите към евентуални политически или религиозни мотиви за действията му.
По-рано „Дейли мейл“ публикува коментар, че 28-годишният пилот може да е преживявал лична криза, опитвайки се да преодолее провалена връзка, когато преднамерено е насочил самолета Airbus A320 към алпийските склонове.
Според „Билд“ Лубиц имал проблеми във връзката с приятелката си в седмиците преди самолетната катастрофа и вероятно е преживявал раздяла. Появиха се твърдения, че двойката е била сгодена и е трябвало да се оженят следващата година.
По-рано германската полиция претърси апартамента на Лубиц, който според сведенията е споделял с приятелката си.
Разкрито беше също, че пилотът продължавал да ходи на психолог допреди катастрофата със самолета. Той е бил фитнес маниак, страдал е от депресия и изтощение, които са задържали кариерното му развитие. Въпреки това обаче той е минал всички психологически тестове и е бил смятан за годен да управлява самолет.
Следователите смятат, че вината за катастрофата на самолета на Germanwings на 24-ти март е на Андреас Лубиц, който е бил сам в кабината, след като колегата му излязъл.
Лубиц заключил пилотската кабина, за да попречи на командира на екипажа да влезе вътре, след което започнал да снижава височината и накрая самолетът се разбил в планината.