Считано от днес десетки авиокомпании променят своите процедури за безопасност и сигурност по време на полет. Така независимо от обстоятелствата ще се гарантира, че винаги ще има по двама души в пилотската кабина. Ако един от пилотите напусне кабината, в нея задължително ще влиза член на кабинния екипаж.
След 11 септември 2001 г. Международната организация за гражданска авиация въведе промени, свързани именно с пилотската кабина. В Съединените щати мерките за сигурност при напускане на един от пилотите отдавна се изпълняват. Стюардеса влиза в кабината, ако един от пилотите е в почивка.
Изискването в кабината да не може да остане един човек е въведено от 13 години и у нас от националния ни авиопревозвач.
„Смисълът от тази процедура е двуяк! От една страна да се извърши контрол на нежелан достъп отвън, но също така да се предотврати изпадането на другия пилот в състояние, което не му позволява да завърши безопасно полета”, обясни Йовко Йоцев, капитан на самолет пред Нова телевизия.
Това обаче не предотвратява възможността пилотът да се справи със стюарда и да предизвика умишлено катастрофа.
„Целта на присъствието на член на кабинния състав е именно тази, да наблюдава състоянието на останалия пилот и в случай, че забележи някакви проблеми в неговите физиологически или недай си боже психически възможности, да се съврже с пилота извън кабината”, допълва Йовко Йоцев.
Дори да е заключено, в кабината може да се влезе.
„Има възможност и пилот, който се намира извън кабината с код да получи достъп до пилотската кабина”, обяснява още Йовко Йоцев.
Защо това не се е случило на борда на Germanwings, все още никой не знае.
„В историята на разследване на авиационни събития няма случай, в който на втория ден да са публикувани заключения за причината на дадената катастрофа. Твърде рано е да се говори, за каквото и да е”, пояснява Йоцев.
Голяма част от авиокомпаниите не са прилагали процедурата винаги да има двама души в кабината. От днес обаче повечето от тях я въвеждат, като задължителна.
ЕС с нови правила за броя на хората в пилотската кабина
Европейските регулаторни органи разглеждат възможността да преразгледат правилата за нужния брой пилоти в кабинета на самолета, информира РИА Новости, позовавайки се на представител на ЕС.
„Ние разглеждаме редица аспекти към този момент, разглеждаме въпроса за броя на лицата в пилотската кабина. Това ще е краткосрочна оценка. Засега не са приети никакви решения, но това е тема, която ние обсъждаме внимателно в момента“, съобщава пожелал анонимност източник, цитиран от агенция „Фокус“.
„Към този момент се работи, обсъжда се нужни ли са краткосрочни мерки, какви могат да са те. Провеждаме консултации с бизнеса и страните-членки“, допълва той.