В единствения у нас Музей на авиацията, който се намира край пловдивското село Крумово, продължава възстановяването на летателните машини от музейната сбирка. Това каза за БТА
директорът на музея Рада Банялиева.
Снимка: Николай Димов, сп.Клуб КРИЛЕ.
В момента се работи по два вертолета Ми-4 и един безмоторен самолет Ан-11, за които материалите се осигуряват от музея, а трудът е на доброволци. Хеликоптерите ще се ремонтират от военнослужещи, пилоти и техници от 24 авиобаза Крумово, а самолетът – от трима студенти-авиоманяци, уточни Банялиева.
За последните две години в музея са възстановени 21 самолета и вертолета, а за 2014 година се планират да се работи по още четири самолета, сред които три изтребителя и три вертолета.
До момента реконструирахме машините, които бяха в най-тежко състояние и след което експозицията изглажда по коренно различен начин, коментира директорът и допълни, че вече се работи по машини, които не са много в окаяно състояние, но трябва да се приведат в добър вид.
В края на миналата година бе възстановен изцяло в автентичния си вид, дори с отличителните си знаци, Ан-14 „Пчьолка“, припомни Банялиева. В момента той „играе ролята“ на зала, в която се изнасят беседи и се провеждат образователни уроци за деца, като са съобразена с възрастта им. По думите на
Банялиева децата са много впечатлени, най-малкото защото попадат в една автентична обстановка на самолет, а за много от тях това е и първото докосване до летателна машина. След лекцията малчуганите получават и бонуси – имат възможността да влязат във всяка една машина, да се снимат в нея, а в двора могат да си организират и пикник дори.
Ан-14 „Пчьолка“ е многоцелеви самолет, произведен в СССР, а на въоръжение в България е от 1966 г. Използван е в гражданската авиация и във военнотранспортния полк на ВВС. Голяма част от командирите на екипажи на самолета са жените от първия випуск пилоти, завършили Въздушното училището в Долна Митрополия.