Malaysia Airlines (MAS) се надяват, че цялостното преструктуриране на бизнес, ще помогне на авиокомпанията да преодолее наследството от двата трагични инцидента, на които компанията стана свидетел през 2014.
Авиокомпанията побърза да увери клиентите си, че работата на превозвача ще продължи както обикновено, докато MAS се преструктурира в нова компания с нов бранд.
„Можете да продължите да правите резервации с пълната увереност, че нашите полети и графици ще бъдат изпълнявани както обикновено, а вече продадените билети ще продължат да бъдат валидни“, каза наскоро назначеният за главен изпълнителен директор Кристоф Мюлер в специално изявление.
Авиокомпанията все още не може поправи имиджа си след двата трагични инцидента през изминалата година – изчезването на MH370 през март и свалянето на MH17 над Украйна през юни. Малайзийският авиационен сектор също така стана свидетел и на няколко други инцидента след като през декември AirAsia 8501 се разби в Яванско море, а всичките 162 пасажери на борда загинаха.
Преструктурирането на MAS включва „съкращаването на 6000-8000 служители, или една-трета от цялата работна сила на компанията, наемането на старши администратор, който да контролира прехвърлянето на активите и пасивите на компанията в новата Malaysia Airlines Berhad в рамките на следващите няколко месеца.“
„Всички служители ще получат уведомления за прекратяване на договора и или уведомление за присъединяване към новата компания, или уведомление за регистрация за преквалификация“, каза говорител на компанията пред CNN.
Новият главен изпълнителен директор на компанията Кристоф Мюлер, който преди да поеме поста на 1 май е бил CEO на ирландската авиокомпания Aer Lingus, каза пред Reuters, че новият бизнес модел ще бъде като на „start up“.
“Няма да продължаваме с бизнес практиките на старата компания, всичко ще бъде ново“, допълни Мюлер.
Malaysia Airlines реализира загуби още преди 2014, а разходите на компанията са с 20% по-високи от тези на конкурентите им. А като се добавят не един, а два тежки инцидента в рамките на 4 месеца, единият, от които включва изчезнал самолет, престуктурирането и ребрандирането може да не са достатъчни за спасяването на компанията.
„Тези два инцидента усложняват и без това трудната икономическа ситуация на компанията“, каза Джейсън Мидълтън, ръководител на School of Aviation към University of New South Wales, пред списание TIME. Той добави, че въпреки, че свалянето на MH17 не е по вина на компанията, лошата комуникация и реакция от страна на авиокомпанията и правителството допълнително опетняват репутацията на MAS.
„Евтините билети и удобен график все пак ще могат да накарат пътниците да използват MAS“, споделя Мидълтън. Той добави, че продажбата на част от остарелият флот и навалянето на броя на маршрутите ще спомогне за намаляване на загубите, но може и да не бъде достатъчно.
Едно от най-големите предизвикателства пред компанията е възстановяването на общественото доверие към превозвача. „Въздушните инциденти имат изключително голямо влияние върху икономическите показатели на една авиокомпания, но също така и върху настроенията на пътниците“, каза за списание TIME Майкъл Даниел, международен консултант по авиационна безопасност.
Даниел предполага, че авиокомпанията очаква появата на единен авиационен пазар в рамките на страните от ASEAN (Асоциация на страните от Югоизточна Азия), която ще либерализира въздушния транспорт между страните-членки. Единственият избор на MAS е да бъде търпелива.
„Подозирам, че голяма част от обществото ще забрави след време, единственото, което компанията може да направи, е да изчака и да се надява, че няма да има други инциденти“, каза Мидълтън.