Главният изпълнителен директор на United Airlines обвини правителствата на Катар и ОАЕ в злоупотреба със споразумението за „открити небеса“ между двете страни и САЩ.
Джеф Смайсек каза, че двете държави са „злоупотребявали ужасно“ със споразумението и „са използвали огромни субсидии“ в размер на повече от 42 милиарда долара през последното десетилетие.
В интервю за Business Travel, той каза: „Това е възмутително… Тези държави нямат собствени вътрешни пазари и разчитат изцяло на кражба на трафика от другите чрез субсидии – било то чрез субсидирани по-ниски цени, маркетинг или продукт… Подозирам, че милиарди долари под формата на допълнителни субсидии са били погребани някъде под сделките със заинтересованите страни.“
Преди няколко месеца United, Delta и American основаха коалицията Partnership for Open & Fair Skies, чиято цел е да лобира във Вашингтон за по-адекватно прилагане на споразумението за „открити небеса. Те искат от правителството на САЩ да забрани временно експанзията на Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates във вътрешния американски пазар.
Etihad отвърнаха на удара с твърдението, че Голямата тройка са получили повече от 70 милиарда долара под формата на държавна подкрепа, благодарение на процедурите за защита в случаи на несъстоятелност и призоваха за запазване на сегашното споразумение.
„Това е един абсурден аргумент. Защитата в случай на фалит не е каквато и да било форма на субсидия. Хората, загубили в тези случаи са кредиторите и акционерите… Ако искат да си говорим за субсидии, добре са дошли. Ние ще ги изслушаме и пак ще спечелим с аргументи“, допълни Смайсек.
„Това, което се случва тук, е търговски спор. Нашето правителство има дългогодишната търговска практика, че няма да толерира субсидирани стоки на територията на САЩ – било то субсидирана стомана, памук, ягоди, соя или самолетни билето. Това си е чист търговски спор, а не протекционизъм. Ние приветстваме конкуренцията и не харесваме протекционизма. Но в същото време очакваме властите да регулират спазването на търговските си политики.“
В същото време главният изпълнителен директор на Qatar Airways Акбар Ал Бейкър заплаши, че ще оттегли членството на своята компания от алианса oneworld, ако спорът се задълбочи.