Холандското правителство се намеси, за да спре разширяването на авиокомпаниите от Персийския залив на летище Schiphol в Амстердам, заради нелоялна конкуренция с Air France-KLM, съобщава Financieele Dagblad (FD).
Авиокомпании като KLM са подложени на нарастващ натиск от страна на Qatar Airways, Emirates и Etihad по маршрутите до Близкия изток. Западните авиокомпании твърдят, че това се дължи на несправедлива финансова подкрепа, която авиокомпаниите от Близкия изток получават от своите правителства.
Транспортния министър Wilma Mansveld не позволи разширяването на дейността на превозвачите от Залива на летище Schiphol, добавят от FD. „Искам заедно с моите европейски колеги да предприемем по-строг подход към възхода на авиокомпаниите от Близкия изток при наличието на нелоялна конкуренция“.
Европейският съюз е в процес на преговори за договор с държави от Персийския залив, който да включва клаузи за държавно финансиране, се казва в документа, а Летище Schiphol е собственост на холандското правителство и местните власти.
Критика
Въпреки това, експертите разкритикуваха министъра, заявявайки, че има какво да се направи, за да се спре разрастването на авиокомпаниите от Персийския залив. „Трябва да попитате кой ще бъде най-засегнат от това? Ако на Etihad не е позволено да се разширява на летище Schiphol, не е ли по-вероятно да използва Франкфурт?“, попита Eric Pels от холандския университет VU University Amsterdam.
Други предупреждават, че държавите от Персийския залив могат сами да предприемат действия срещу Air France-KLM и изтъкнаха, че Qatar Airways, Emirates и Etihad са изградили значителни дялове в европейските превозвачи. Например, Etihad има дял от 49% в Alitalia и 29% дял в Air Berlin, отбелязва професор Hugo Roos.