На 25 октомври правителството на Великобритания заяви своята подкрепа за построяването на трета писта на летище Heathrow, но според мнозина дебатът за развитието на летищата на Острова не е приключил.
Основни протестни мрежи и местни градски съвети продължават да не одобряват това решение. Други смятат, че изграждането на третата писта едва ли ще стане преди 2030 поради причини свързани със запазването на околната среда, както и самото плануване на разширението.
Но въздушният трафик от и за Острова се очаква да продължи да нараства, затова доста хора повдигат въпроса какво развитие ще претърпят останалите летища във Великобритания.
Втора писта за Gatwick
Gatwick е второто най-натоварено летище във Великобритания, обслужващо 40 милиона пътници годишно и то използвайки само една писта.
Изпълнителният директор на Gatwick, Стюард Уингейт, лобираше за построяването на втора писта на Gatwick още преди правителството да обяви своята подкрепа за разширение на Heathrow. Според него главната причина това решение да е толкова отлагано, е самото разположение на Heathrow, и допълни, че от Gatwick се чувстват разочаровани и не смятат, че това е правилното решение за Великобритания.
От Gatwick заявиха, че построяването на втора писта на тяхното летище може да се извърши два пъти по-евтино и тя да заработи много по-рано. От летището дори водят преговори с американската компания Bechtel за изпълнението на строежа.
Естествено това предложение също среща опозиция от местни групи и политици, като много критици се съмняват, че Gatwick ще успее да финансира своето разширение разчитайки само на частния сектор.
Други важни въпроси са дали авиокомпаниите биха подкрепили подобно решение и дали Югоизточна Англия се нуждае от две нови писти.
Manchester Airport- летището на Севера
Manchester е третото по натовареност летище на Острова. За разлика от Gatwick, Manchester вече разполага с две писти, което му дава значително предимство за развитие.
Manchester Airport Group (MAG), която стопанисва Stansted, Manchester, East Midlands и Bournemouth, обяви десетгодишен план за развитие, в който ще бъдат вложени £1 милиард. Това включва реновиране и разширение на терминалите, както и нови помещения за проверки за пътниците за САЩ.
Летището в момента обслужва над 70 авиокомпании и има над 200 дестинации по цял свят. Това е единственото летище на Острова, извън Лондон, което има директни полети до Маями, Хонг Конг, Джида, Сингапур, Атланта, Вашингтон и Бостън.
Според изпълнителният директор на MAG, Чарли Корниш, развитието на летището в Манчестър е с не по-малка стойност от това на лондонските летища, имайки предвид важната роля на Manchester Airport за региона. Според него Манчестър може да донесе приходи за северния регион на Англия с над £10 милиарда, свървайки го с международните пазари, а това е много повече от възможностите на всяко едно друго летище.
Високоскоростните влакове HS2 и източно-западната връзка HS3 също са с огромно значение, както за летището, така и за региона. Правителството вече потвърди за планове за развитие на тези линии.
Според MAG ако правителството разреши разширение на летищата Heathrow и Gatwick, това може да доведе до обжалвания в съда.
Stansted – неизползван потенциал
Stansted е четвъртото най-натоварено летище във Великобритания, но така и не беше разгледано като вариант за разширение.
Въпреки това, комисията съобщи, че има вариант за построяване на нова писта до 2050. Собствениците на летището, MAG, твърдят, че локацията на Stansted е перфектна за посрещането на бъдещите нужди на Лондон.
Хенри Пажо, бивш директор в BAA, които бяха предишните собственици на Heathrow, Gatwick и Stansted, заяви, че построяването на нова писта в Stansted трябва да стане възможно най-бързо. Той допълни, че това разширение може да бъде осъществено много по-бързо, както и че е стратегически и логически по-обмислен ход. Неговото предложение е да се построи по-къса писта, която да разтовари съществуващата вече три километрова.
Luton: По-добри жп връзки
За пътниците, които използват публичния транспорт до Luton, най-големият минус е, че няма интегрирана жп станция водеща до самото летище.
Именно заради това този април от Luton обявиха, че ще инвестират £200 милиона за връзка между Лондон St Pancras и терминала на летището.
Бързите влакове до централен Лондон остават жизнено важни за развитието на летището, смятат от EasyJet.
В момента Luton airport е най-бързо развиващото се летище във Великобритания от гледна точка на ръстеж на пътниците, близо 17% спрямо миналата година. Поради тази причина летището ще претърпи реновация за £110 милиона, което ще допринесе за увеличаването на капацитета с до 50% до 2020.
„ЖП връзките до летището са изключително важни, за да може този капацитет да се използва ефективно“, заяви главният изпълнителен директор Ник Бартън. Той допълни, че развитието на Luton може да донесе само плюсове за икономиката и развитието на региона.
Edinburgh: международно развитие
Edinburgh e най-натовареното шотландско летище и заема шесто място във Великобритания. То разполага с две писти, а самото летище допринася с близо £1 милиард към шотландската икономика и дава работа на повече от 23000 души.
Според Гордън Деуър, главен изпълнителен директор на Edinburgh airport, разширенинето на Heathrow може да доведе до монопол на пазара, което е в ущърб на пътниците.
Голяма част от ръстежа на летището в последните години е благодарение на международните пътници, които предпочитат директни полети до столицата на Шотландия. Ръстът спрямо септември 2015 е над 21.5% именно благодарение на тези пътници.
В момента на летището се изгражда нова жп станция, която се очаква да бъде завършена през декември, което допълнително ще улесни пътуването от и до летището.
Birmingham: добра свързаност с Лондон
Има голяма вероятност Birmingham airport да получи разрешение за допълнително разширение в близкото бъдеще именно заради добрата си връзка с Лондон. Към момента от летището инвестират £100 милиона в своята инфраструктура, което е в допълниние на вече разширената писта.
Според комисията, Birmingham airport няма да достигне максималния си капацитет поне до 2045, но въпреки това те си оставиха вратичка за възможна допълнителна инвестиция.
Според думите на изпълнителният директор Пол Кихоу, след завършването на HS2, Birmingham ще бъде единственото директно свързано летище по тази линия. Това поражда възможност летището да бъде преименувано на “London Birmingham”, макар че все още никой не е предложил това официално.