Летището в Дубай спечели световно признание миналата година, ставайки най-натовареното летище в света на база на международен пътнически трафик. Повече от 70.4 милиона посетители са преминали през летището.
Цифрата е направо гигантска за малък град като Дубай, но имайки предвид бързото разрастване на двете основни авиокомпании, опериращи от там, Emirates и нискобюджетната flydubai въобще не е изненадващата.
Успехът на по-голямата от двете компании Emirates е като по учебник и не прави толкова голямо впечатление, но малката flydubai също има своя принос към възхода на емирството към авиационното господство.
flydubai е основана през 2008 година, малко след започването на финансовата криза. Първият полет на компанията е до Бейрут и става факт през юни една година по-късно. Шест години по-късно, авиокомпанията лети до 90 различни дестинации, а плановете ѝ не спират до тук. Очаква се до 2016 година те да станат над 100.
„Нашата стратегия се базира на два аспекта – повече самолети и максимизиране на пазара. Целта ни е да добавим нови самолети към флота си и нови градове“, казва главният оперативен директор капитан Кенет Гайъл, който е в авиокомпанията от самото ѝ начало.
Кенет Гайъл е пилот и ветеран в индустрията и Gulf Business разговаря с него в Рентън, където е заводът на Boeing, в който се произвежда 49-тия самолет на flydubai. Той е изключително горд и развълнуван от това, което авиокомпанията е постигнала досега.
Авиокомпанията става печеливша още през втората си година, а през третата отбелязва и цяла година с положителни финансови резултати.
„Оттогава ние правим едно и също нещо и не смятам да го променяме“, казва Кенет Гайъл.
Нетната печалба на компанията за изминалата година достига до 250 милиона дирхама (малко под 70 милиона щатски долара) и бележи ръст от 12.3% спрямо 2013 година. Общите приходи на компанията достигат 4.4 милиарда дирхама (1.2 милиарда долара)
Нискобюджетната авиокомпания се разраства с бързи темпове. Само за 2014 година добавя 23 нови маршрута към мрежата си, а досега е обявила 16 нови дестинации за 2015 година. flydubai лети директно до 57 дестинации, които не са обслужвани от никоя друга авиокомпания от ОАЕ, а сегашната ѝ бизнес стратегия е да се насочи към всички държави, намиращи се в рамките на шестчасов полет от Дубай.
„Ако погледнете къде летим, ще видите, че в рамите на този район има минимум 2.5 милиарда души, тази бройка скоро ще достигне 3 милиарда. От както започнахме, само 1% от тях са летели с нас, така че дори и да стигнем до 2-3% от пазара, пак говорим за пазар от невероятни размери“, обяснява Гайъл.
Засега Кенет Гайъл отказва да разкрие подробности за новите градове и държави, до които авиокомпанията ще лети, но каза, че flydubai ще се съсредоточи върху двустранните споразумения.
„Има няколко града, до които бихме искали да летим възможно най-скоро. Наблюдаваме Индия, Пакистан, Иран, Африка – ако добър пазар стане достъпен, ние ще стъпим на него“, добавя той.
Гайъл признава, че подписването на двустранни споразумения е един от най-времеемките процеси за една авиокомпания, но той не иска да го класифицира като „проблем“ или „предизвикателство“.
„Всяка страна е различна. В някои случаи получаването на споразумение отнема изключително много работа. Те имат определен брой места всяка година и ние трябва да се конкурираме с другите превозвачи, за да ги получим. Това е един постоянен процес на чукане на врати и получаване на тези споразумения, които ще ни позволят да летим“, обяснява пилотът от американски произход.
Авиокомпанията имаше проблеми с експанзията ѝ в Индия и въпреки, че сега лети до 10 града в страната, темповете на добавяне на нови дестинации в страната са по-бавни от очакваното. Подобни забавяния са наблюдавани и в Пакистан и Иран.
„Ако санкциите над Иран бъдат вдигнати и страната се отвори, това определено ще окаже някакъв ефект – колко голям ще бъде този ефект не знам. Има много търсене“, казва Гайъл. flydubai лети до девет дестинации в Иран от август миналата година.
Според авиационния анализатор Садж Ахмад от StrategicAeroResearch.com най-голямото предизвикателство, пред което flydubai е изправена, е претоварването на Dubai International Airport и ще се наложи да изчака, докато Dubai World Central бъде напълно развито.
„Преместването в DWC е неизбежно. Ако flydubai иска да се конкурира, разрасне и да пусне нови линии, единствено DWC може да предостави допълнителните слотове, от които има нужда. Това не означава, че flydubai не може да лети и от двете летища в Дубай – определено може – но предполагам, че иска да бъде на едно място, за да намали разходите си и да увеличи капацитета си, нещо, което само DWC може да предложи“, казва той.
Един от ключовите фактори за бързото разрастване на компанията е нарастването и на размера на флота ѝ. flydubai поръча 50 нови Boeing 737-800 през 2008 година, а тази година се очаква да получи своя 49-ти Boeing самолет.
„В една предизвикателната среда 737 е едно много добро решение и ние наблюдаваме 99.7% надеждност. Този модел самолет е изключително рентабилен, а и ние го вземе на много добра цена“, казва Гайъл.
flydubai постави и своеобразен рекорд с поръчка на 100 нови 737 MAX на стойност 11.4 милиарда долара по време на Dubai Airshow преди 2 години. В поръчката са включени и 11 самолета Boeing 737-800 от ново поколение.
Моделът MAX употребява по-малко гориво, а въглеродните емисии са намалени с 14% спрямо сегашните самолети от подобен клас. MAX е и 40% по-тих от останалите самолети. Според Boeing самолетът ще предположи по-ниски оперативни разходи на място с 8% спрямо тяснофюзелажните самолетите на конкурентите си.
Самолетът има обхват от 3600 морски мили (6667 км) и е оборудван с нов интериор и по-големи места за багаж в кабината.
Boeing започна производството на MAX през юни тази година, а първият самолет ще бъде доставен на авиокомпанията, направила първата поръчка Southwest Airlines през третото тримесечие на 2017 година. Flydubai също ще получи първия самолет от поръчката си след 2 години.
„Първата доставка на 737 MAX за flydubai е планирана за втората половина на 2017 година и авиокомпанията е една от първите, които ще получат този самолет“, потвърди старшия вицепрезидент отдел „Международни продажби“ на Boeing Марти Бентрот.
flydubai ще получи всичките самолети до края на 2023. Някои от новите самолети ще бъдат използвани за заместван на старите – flydubai има политиката да дава самолетите си, които са на повече от 8 години на лизингова компания, а други ще бъдат използвани за пускането на нови линии.
Въпреки, че Гайъл твърди, че е изключително доволен от партньорството на авиокомпанията с Boeing, той може да смени лоялността си, ако пазарът го налага и иска.
„Нямаме непосредствени планове за нови поръчки, но всеки път когато искаме да купим други самолети ще се свържем и с конкуренцията, за да видим всички опции. Трябва да правим така, защото продуктите се променят. Едно нещо може да бъде най-доброто тази година, но другата друго да има подобрения. А и различните пазара изискват различни самолети. Така че никога не си слагайте усмирителната риза сами“, пояснява той.
flydubai е първата нискобюджетна авиокомпания в Дубай, но не е първата в ОАЕ. Базираната в Шарджа Air Arabia, основана през 2003, е изключително успешна и продължава да разраства и развива мрежата си. От другата страна на Персийския залив базираната в Кувейт Jazeera Airways и базираната в Саудитска Арабия flynas също се конкурират в нискотарифния сектор за регионални пътници.
Тази конкуренция кара превозвачите да иновират и да предлагат нови продукти. Преди 2 години flydubai се насочи към бизнес пътниците и започна да предлага бизнес класа на определени полети.
„Резултатите от стратегията ни за въвеждане на бизнес класа надвишиха всичките ни очаквания“, казва Гайъл. Всички нови самолети на авиокомпанията ще предлагат новата услуга.
„За някой хора всичко е до цената, но други искат различен вид услуга и са готови да платят за нея. Хората искат по-големи места и ние просто задоволяваме потребностите на клиентите“, е мнението на Гайъл.
Ахмад е съгласен, че въвеждането на такъв тип услуги е било успешен ход.
„Продукт като този, бизнес класа, е бил нещо нечувано в този пазар – flydubai го стартира. Услугата е хит сред пътниците и е в основата на почакващите се приходи и печалби“, твърди той.
Този ход помогна на авиокомпанията да се разграничи от конкурентите си, но Гайъл е на мнение, че „пазарът е голям и има достатъчно бизнес за всеки.“
„Но сега трябва да се конкурираме с нашите хора“, добавя той.
А какво ще бъде бъдещето на flydubai?
Единствено пазарът ще покаже, но не и ако Гайъл вземе думата „Нашата цел е да бъдем най-добрите.“