Обратът в бизнеса на Air India изглежда малко вероятен, тъй като компанията губи пари по всичките си маршрути заради избора на самолет.
Вътрешен икономически анализ, проведен от компанията, показва, че Air India е загубила над 18 милиарда рупии по всичките си международни маршрути, изпълняващи полети с Boeing Dreamliner до месец януари от последната фискална година. Това е почти половината от загубите от 39 милиарда рупии, направени от страна на превозвача по всички линии, и около една трета от нетните загуби за 2014 година.
Само маршрутът Делхи – Сидни – Мелбърн е донесъл загуби от 3 милиарда рупии за първите десет месеца от фискалната година. Други губещи маршрути са Делхи – Рим – Милано (1.5 милиарда рупии загуби), Амритсар – Делхи – Бирмингам (1.25 милиарда рупии загуби), Амритсар – Делхи – Лондон (2 милиарда рупии загуби) и Бомбай – Сингапур (1.1 милиарда рупии загуби).
В същото време, по-ниско от очакваните нива на заетост на полетите на Air India до Москва са принудили компанията да намали оперираните полети до само два за седмица през февруари тази година. Делхи – Москва се обслужва от Air India от юли миналата година след като 15 години не е имало директни полети, оперирани от компанията. Загубите по този маршрут възлизат на 600 милиона рупии.
„Обикновено средните нива на заетост по международните маршрути са около 70%. Прогнозните планове на Air India са били за PLF от 80%. Средната заетост по маршрута Делхи – Москва е 47%. Полетите са били извършени без правилните бизнес планове и това се отразява директно на финансовите параметри“, споделят източници.
Маршрутът Делхи – Москва е един от петте обслужвани от Boeing Dreamliner и отговаря правилно на отчетите за разходите за гориво, но не и на останалите разходи. Всичките полети, оперирани от новите Boeing 787 на Air India, отговарят на отчетите за разход на горивото, но не и на нетните разходи. Единствено три линии, обслужвани от самолети, различни от Boeing Dreamliner, са били печеливши за периода април – януари от изминалата фискална година. Печалбите на трите линии възлизат на 110 милиона рупии.
Тези финансови показатели са изключително тревожни, защото новите Dreamliners са от решаващо значение за плановете за оздравяване на губещия национален превозвач. Boeing твърди, че самолетите Dreamliner изразходват с до 20% по-малко гориво. А новите им компютърни системи позволяват за по-ефективно управление на полетите.
Загубите идват в много неудобен момент за авиокомпанията, тъй като кабинетът на министър-председателя на Индия е поискал от националния превозвач да предостави подробен отчет за ефективността на плановете за оздравяване. „Борда на директорите на авиокомпанията е поискал точни данни за приходите и разходите и товарните фактори за всички маршрути, за да определят точните причини за загубите“, допълва източник от Air India.