Президентът на Emirates Тим Кларк поиска от неговите американски колеги да подадат оставките си, след обвиненията на американските превозвачи, че авиокомпаниите в Персийския залив са получавали нелоялни държавни субсидии – твърдения, който той обеща да разбие с „чук“ в най-близко време.
Emirates, Qatar Airways и Etihad са обвинени в нарушаване на споразуменията за Open skies от трите основни американски авиокомпании.
American, Delta и United твърдят, че правителствата на ОАЕ и Катар са дали на компаниите нелоялни субсидии в размер на 42 милиарда долара в рамките на десет години. Обвиненията накараха администрацията в САЩ да започне официално разследване по случая.
Тим Кларк е заявявал и преди, че ще подаде оставка, ако обвиненията за нелоялна конкуренция се окажат верни, а по време на Arabian Travel Market в Дубай заяви, че ще докаже, че американските авиокомпании грешат.
„Ако грешите и ние докажем, че грешите… ще подадете ли оставки? Какво ще правите след като опровержението стигне до вас?“, каза той.
Тим Кларк съобщи, че на авиокомпанията ще трябва време, за да отговори напълно на доклада, съставен от American, Delta и United. Той също така напомни, че за направата на дългия 55 страници доклад са били нужни 2 години.
„Мога да мина като с булдозер през всичко, което са написали за нас“, каза той. „Ние ще го разбием с чук.“
Той повтори твърденията, че авиокомпанията не е получавала специално отношение от страна на правителството на Дубай.
„Ние никога не сме били субсидирани“, каза той. „Бизнесът се развиваше от 1985 година, когато аз дойдох и нямахме самолети до 235-240 самолета сега… И сме го направили без държавна намеса или държавно финансиране.“
Кларк все още не е потвърдил дали компанията му ще вземе правни действия срещу американските авиокомпании, въпреки, че беше запитан по въпроса от Al Arabiya News.
Но той каза, че е наясно с потенциално вредните последици от твърденията срещу неговата авиокомпания.
„Ние сме наясно, че може да има проблеми, които биха могли да ни навредят, било то в търговски аспект като намаляване на доходите ни или обезценяване на марката ни. Ще ги анализираме и ще обмислим как да ги включим в опровержението“, каза той. „В момента… фокусът е върху нашия отговор.“
American и United не са отговорили на запитванията за коментар, а Delta Air Lines пренасочва всички въпроси към Partnership for Open and Fair Skies, коалицията, образувана от трите американски авиокомпании.
„Правителствата на Катар и ОАЕ са предоставили на Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates огромни предимства, които подкопават лоялната конкуренция и нарушават политиката на „открити небеса“. Ние идентифицирахме повече от 42 милиарда долара под формата на субсидии и други нелоялни предимства само за изминалото деситиление – и ние сме подкрепили нашите твърдения с публичното публикуване на хиляди страници документи“, каза Джил Зукман, говорител на Partnership for Open and Fair Skies.
“Ние вярваме, че фактите говорят сами за себе си. И това е причината Partnership for Open and Fair Skies да поднови своя призив към правителството на САЩ за спирането на по-нататъшното разширяване на тези превозвачи и започването на открити консултации между правителствата за уреждането на този спор възможно най-бързо.“
Кларк също така заяви по време на форума, че очаква финансовата година да бъде успешна за компанията.
„Това е може би втората най-печеливша година в нашата история“, каза той, сочейки към спада на цените на горивата.
„Увеличихме доходите си, увеличихме производството си, обновихме флота си и пенсионирахме много от по-старите самолети“, допълни Кларк.
Европейските пазара като Гърция, Испания, Португалия и Италия се справят особено добре – въпреки че Кларк заяви, че компанията изпитва проблеми в Азия.
„Пазарът в Европа беше по-силен отколкото си мислехме.“
Геополитическите предизвикателства си остават, компанията се принуди да затвори пет от базите си в чужбина, а проблеми създават и силният долар. Авиокомпанията също така беше принудена да не оперира 22 самолета през лятото на 2014 година поради ремонт на пистата на Dubai International Airport.
Базата на операции на Emirates се намира в Dubai International Airport, но компанията планира да се премести в новото Al Maktoum International Airport, намиращо се в Dubai World Central от другата страна на града.
По първоначални данни се очакваше това да стане към 2020 година, но Кларк заяви, че е вероятно това да стане по-късно.
„Мащабът на това, което ние се опитваме на направим, шокира някои хора в момента… Налага се да се преразгледат определени архитектурни концепции. Но определено мисля, че ще може да се преместим там между 2023 и 2025 година.“