International Airlines Group (IAG), която е собственик на British Airways и Iberia, заяви, че е напуснала Association of European Airlines (Асоциацията на европейските авиокомпании), заради несъгласие с водената от другите членове политика срещу авиокомпаниите от Персийския залив.
IAG отдавна се бори за либерализация на авиационните пазари, което поставя групата в неудобно положение, тъй като нейните европейски конкуренти лобират срещу бързорастящите авиопревозвачи Emirates, Etihad Airway и Qatar Airways, заради държавните субсидии, които получават.
В специално имейл заявление IAG съобщи, че British Airways и Iberia са оттеглили членството си към търговската асоциация, тъй като политиката им се различавала от тази на другите авиокомпании в AEA по „определени изключително важни въпроси.“
„Ние вярваме, че глобалната либерализация на нашата индустрия е от основно значение за бъдещия ни растеж и ние не сме готови да направим компромис по този фундаментален въпрос“, се казва в изявлението на IAG от средата на април.
Qatar Airways закупи 9.99% от акциите на IAG през януари тази година за около 1.15 милиарда паунда.
Конкурентите на IAG Air France-KLM и Lufthansa, които също са членове на AEA, както и редица американски авиокомпании, се оплакват от факта, че авиокомпаниите от Персийския залив са облагодетелствани от нелоялни субсидии под формата на безлихвени държавни заеми и евтини горива.
Превозвачите от Персийския залив, чиито бизнес се разраства изключително бързо през последните няколко години, добавяйки нови маршрути и инвестирайки много в транспортни хъбове в Дубай, Доха и Абу Даби, отричат тези обвинения.
AЕA отказа да коментира случая.