Една компания изтри официално профила си във Facebook: прочетете сърцераздирателното писмо с мотивите й за развод и как й отговориха оттам.
Както всяко писмо в стил „Скъпи всички“ и това е необичайно очарователно и забавно – но, както се оказва, за комуникационните експерти на социалната мрежа е по-скоро досадно.
Преди седмица една американска верига за онлайн поръчка на храна публикува в блога си официално съобщение, че считано от полунощ на 31 март, прекратява своята дейност във Facebook, премахва профила си или както е синтезирано в самото писмо „трием всичко“! През уикенда тяхното откровение се разпространи вирусообразно, за два дни получи близо 500 коментара, който в общи линии преливаха от подкрепа и естествено вездесъщите like-вания, който в изброима форма надхвърлиха 2000.
Компанията Eat24 работи с над 25 хиляди ресторанта в над 1000 американски града. Сред причините да вземат това решение, които най-силно изпъкват в епистоларния им откъс, са:
„Дори да можехме да разберем загадъчния, всезнаещ механизъм, по който работите, той непрестанно се променя, така че какъвто и да е бил работещия подход днес, той може да не проработи утре. Да публикуваме нещо, което приятелите ни да видят, е като да се опитваш да отхапеш наведнъж 10-сантимертров сандвич – няма как да се получи.“
„Всичко, което правим ние е да даваме, а всичко, което правите вие е – да взимате. Ние ви даваме постове, картинки на вкусно изглеждаща храна, купони за отстъпки, препоръки за ресторанти… а какво получаваме в замяна? Вие ги взимате и ги покривате от всичките ни приятели, случайно някой да не ги види.“
„И ние правим грешки. Например – платихме си за онези досадни промотирани постове. Вие непрекъснато повтаряхте: „Пичове, трябва да ги изпробвате, това ще ви помогне да направите повече приятели, така повече хора могат да се насладят на това, което предлагате… И ние го пробвахме – защото ви обичахме… И наистина, обзаведохме се с едни тон нови харесвания на страницата ни. Вижте всички тези нови приятели, си казахме ние! Ето едно момче от Хюстън, и този пич от… Бангладеш? Ами това момиче от… Дубай? По-дяволите, Facebook!?… Точно сега нашия бизнес е в Щатите, и никъде другаде, за бога! Така че колкото и много да се радваме на новите международни приятелства, които създаваме, ни най-малко нямаме желание да ги ядосваме, като им показваме снимки на вкусна пица, която те посмъртно няма как да си поръчат.“
„Но най-големият ни проблем е, че не може да ви се вярва. Излъгахте ни – обяснихте ни, че сте социална мрежа, а дефинитивно не сте такава. Поне, вече не сте… Защо трябва да се загубим из дузина промотирани постове как да топим коремните си мазнини (искате да ни намекнете нещо или какво?), през предложения да харесаме профила на нашата противоположност (това сериозно ли?), за да стигнем накрая до предложения да намерим най-перфектното потребителско име, което ни приляга? Май, както изглежда, наистина сте загубили социалната мрежа някъде по пътя и сте я превърнали една обикновена рекламна платформа“
Разбира се, това че един скромен бизнес напуска Facebook не е голяма новина. По-голямата новина е начина, по който отвореното писмо на Eat24 към Facebook, даде храна на критиците на социалната мрежа, които само чакаха удобен момента да пуснат анти-Facebook откровенията си, като например този пост.
„Стратегия на Facebook да разваля всичко с цел да извлича повече пари от потребителите си ще отвори място за новия Myspace”.
И най-любопитното е, че комуникационния директор на Facebook Брандън МакКормик реши да отговори, но вместо да даде решение на поставените от Eat24 въпроси към Facebook, се заяде с тях:
„Ей, Eat24, аз съм Брандън от Facebook. Депресирах се от вашето писмо. Светът е много по-сложно място, от това, което заварихме, когато първо се срещнахме – нещата просто се промениха. И колкото и да ни харесваха преди вашите постове, сега вече не точно така. По света се случват по-интересни неща – на един от най-добрите ми приятели му се роди бебе, друг направи най-добрата снимка на домашните си кексчета, и това което установихме е, че хората се интересуват от тези неща повече отколкото от къде да си купят порно-суши (но пък ако сме в настроение за това, със сигурност ще знаем откъде да си го поръчаме, Eat24). Така че, съжалявам, че трябва да се разделим по този начин, защото все още мисля, че бихме могли да бъдем приятели – наистина. Но разбира се ще се отнесем с респект към желанието ви да намерите своето място другаде.“
Та в кратце, една интернет компания решава, че възвращаемостта на инвестицията й от присъствието й във Facebook не си струва, а Facebook и отговаря – Ами, вече не сте толкова интересни.