Вината Бордо, смятани доскоро за национална гордост на Франция, постепенно се изкупуват от китайски милионери. През последните 4 години заможни предприемачи от Пекин, Шанхай и Хонконг изкупиха 50 винарски замъка в този регион, и сега ежегодният износ на вина Бордо за китайския пазар нарасна до нивото 10% от цялото производство.
Китайците се интересуват не само от вината на страната с изискан вкус. Те се увличат по скъпи коли, купуват имоти, масово изкупуват скъпоценности. През последните години китайския пазар за скъпоценни камъни стана най-големият в света, което не е за учудване, имайки предвид, че Китай води по брой милионери.
Зад пристрастието на китайци към всичко луксозно се крият други, по-мащабни инвестиционни проекти в чужбина. Неотдавна правителството на Китай улесни процедурата за излизане на китайските предприятия на чуждестранните пазари, и сега техни компании участват както в неголеми инвестиционни проекти, така и в солидни обединения. Например, на 10 януари 2014 година китайската корпорация Synutrа започна строителство на завод за производство на млечни продукти във френската провинция Бретан. Обемът инвестиции в проекта съставлява €100 милиона. А на 9 януари китайската застрахователна компания Fosun International Limited спечели тендера за закупуване на 80% в застрахователния клон на португалската банка Caixa Geral Depositos на стойност €1 милиард.
Разбира се, за една страна, където живеят 20% от цялото население на планетата и на която се падат над 10% от световния брутен вътрешен продукт, обемът чуждестранни инвестиции под 3% от световния показател е нещо незначително, се казва в неотдавнашен отчет на министерството на комерцията на Китай. Но е за отбелязване, че през 2012 преките китайски инвестиции в чужбина бяха съставили $88 милиарда, което е 33 пъти повече от 2002 година. Коментира ориенталистът Андрей Островски:
– Китайските компании инвестират в икономиката на САЩ и Европейския съюз за получаване на модерно производствено оборудване и технологии. По-нататък то ще се използва вече в Китай, който е ориентиран преди всичко на вътрешния си пазар. Пред тях стои задачата за построяване на „общество на малкото благоденствие, а виното и скъпоценностите е нещо като „между другото”. Просто китайските милионери искат да се приобщят към живота в чужбина. Основният интерес на Китай са далеч не страните на ЕС или Америка, а държавите на АСЕАН, Южна Корея и Япония.
Междувременно, динамично развиващата се китайска икономика е готова да отиде ако потрябва и на края на света да търси енергоресурси, от които изпитва остър недостиг. В Европейския съюз и САЩ нефт и газ практически няма. И сега китайските компании се обръщат към Африка, Близкия Изток и Латинска Америка, където създават съвместни проекти. Към тази категория страни за икономическо сътрудничество от началото на века спада и Русия. Гласът на Русия.