В Швейцария е разрешено влаковете да имат до 255 оси. Разрешено е също така да имат над 257 оси. Но защо?
„Um das ungewollte Freimelden von Streckenabschnitten durch das Rückstellen der Achszähler auf null und dadurch Zugsgefährdungen zu vermeiden“, се обяснява в документ на Историческите железници на Швейцария (HECH). „Darf die effektive Gesamtachszahl eines Zuges nicht 256 Achsen betragen.“
В случай, че сте позабравили швейцарските разпоредби, този скромен абзац означава приблизително следното:
„За да се избегне непреднамерен грешен сигнал, че даден участък от линиите е свободен, чрез случайно нулиране на броячите на осите, ефективният общ брой оси на даден влак не трябва да бъде 256.“
И така, както става ясно, проблемът идва от броенето на осите на влака. По протежение на линиите се поставят детектори, които отчитат броя на колелата, които преминават по тях. Те са доста прости детектори, но имат важна роля: да предават на операторите на влакове дали този участък от релсовия път е свободен или е зает от влак.
Както обяснява математикът, автор и учител Мат Паркър в книгата си „Humble Pi: A Comedy of Maths Errors“, проблемът е, че страната не използва достатъчно двоични цифри в системата си за броене.
„За съжаление, те следят броя на колелата, като използват 8-цифрено двоично число, и когато това число достигне 11111111, то се преобръща на 00000000“, пише Паркър. „Така всички влакове, които връщат броя на колелата точно до 0, на практика са невидими за тази система, фантоми.“
В двоичната система, която използва само нули и единици, 254 се представя като 11111110, 255 като 11111111 – а 256 като 100000000, добавяйки нова двоична цифра. Тъй като швейцарската жп система не може да използва 9 цифри, това означава, че вместо броят се нулира на 00000000 и влак с точно 256 оси ще изглежда, че изобщо го няма.
Ако влаковете заемат участъци от релсите, без да са регистрирани, това може да доведе до страхотни произшествия, например при допускане на два влака на релсите по едно и също време. Вместо да актуализира системата, което може да изисква подмяна на хардуера, страната реши просто да забрани влаковете да имат точно 256 оси (въпреки че, разбира се, всяко кратно на 256 също би довело до проблема).