„Самолетният режим“ вече не е наложителен в ЕС. Но защо в други части на света остава?

| от |

Подобно на пушенето в самолетите и елегантните тоалети, „самолетният режим“ е в историята на авиацията в Европейския съюз (ЕС). Защо обаче все още трябва да се включва в САЩ и много други части на света?

През 2022 г. Европейската комисия издаде нови правила, според които превозвачите могат да разрешат на пътниците на борда на полети в ЕС да използват мобилните си телефони за провеждане на разговори, изпращане на съобщения, достъп до социални медии и стрийминг на видеоклипове. Имайте предвид, че в крайна сметка от доставчика на авиокомпанията зависи дали ще разреши тези дейности, но решението на Съюза се надява това да бъде възможност, която те могат да проучат.

Обратно, Федералната комисия по комуникациите на САЩ все още се придържа към правилата, въведени през 80-те и 90-те години на миналия век, които категорично забраняват разговорите по мобилни телефони по време на пътуване със самолет. Хората все още могат да играят на телефона си, но той трябва да бъде включен в „самолетен режим“, който прекъсва безжичните комуникации на устройството.

Често се казва, че мобилните телефони излъчват електромагнитни сигнали, които теоретично биха могли да разстроят навигационните и комуникационните системи на самолета и така да попречат на пилота и екипажа да изпращат и получават ефективно важни съобщения. Много от инструментите в пилотската кабина, които са от ключово значение за безопасността, като GPS приемниците, също разчитат на електромагнитни сигнали, които рискуват да бъдат нарушени от телефоните.

И наистина, много пилоти твърдят, че са чували изкривени и дразнещи звуци в слушалките си, които са резултат от ползването на мобилни телефони на борда.

Съществуват обаче спорове относно сериозността на тази заплаха. Някои изследователи и инженери смятат, че това е голям проблем, но други – не толкова.

Съобщава се, че самолетостроителите Boeing и Airbus са тествали въздействието на сигналите върху авиониката на самолетите си и не са установили значително въздействие. Те стигат до заключението, че мобилните телефони не работят на честотите, използвани от системите на самолетите, което означава, че не пречат на критичната апаратура.

През 2005 г. представител на Федералната авиационна администрация свидетелства пред Конгреса, като отбелязва, че постижения като пикоклетките могат потенциално да решат проблемите, свързани със смущенията в комуникационното оборудване на въздухоплавателните съдове, което повдига въпроса за необходимостта от всеобщи забрани за използване на телефони по време на полет.

Освен факта, че самолетна катастрофа никога не е била пряко свързана с използването на телефон, нито едно рецензирано проучване не е установило категорична връзка между телефонните сигнали и смущенията в системите на летателните апарати.

Съществуват обаче някои по-добри доказателства, че мобилните разговори по време на полет могат да причинят проблеми на наземните мрежи. На голяма височина един мобилен телефон може да се свърже с множество клетъчни кули на земята, което води до претоварване на мрежата и потенциално прекъсване на услугата за потребителите на Земята.

Съзнавайки този проблем, новата система на ЕС ще използва честоти, които са специално определени за технологията 5G по време на полет, което означава, че тя няма да се припокрива с наземната мобилна 5G мрежа.

Не е особено ясно защо САЩ все още не са последвали нашия пример и не са приели подобни системи. Някои спекулират, че властите се притесняват, че хората, които водят разговори на висок глас, повишават риска от караници на борда, докато други се опасяват, че пътниците ще се разсейват от инструктажите за безопасност.

Възможно е също така промяната да отнема много време в големи бюрократични организации като Федералната комисия по комуникациите и Федералната авиационна администрация.

„САЩ са много консервативни в това отношение. Моето предположение е, че те изчакват данни, които по някакъв начин да докажат, че няма риск“, заяви наскоро пред Popular Science Ричард Леви, авиационен консултант и бивш пилот.

Независимо от личната ви позиция относно използването на телефон по време на полет, препоръчително е да се придържате към законите на страната, през която пътувате, както и към правилата, определени от авиокомпанията, с която летите. През 1999 г. 28-годишен мъж от Обединеното кралство бе осъден на 12 месеца затвор, след като многократно отказва да изключи мобилния си телефон по време на полет от Мадрид до Манчестър.

 
 
Коментарите са изключени за „Самолетният режим“ вече не е наложителен в ЕС. Но защо в други части на света остава?