Ново изследване установи, че една неочаквана особеност на стаята, в която учениците полагат изпитите си, може да окаже влияние върху резултатите им: височината на тавана.
Обикновено в училищата и висшите учебни заведения в няои държави учениците се обучават в малки стаи или лекционни зали и учат самостоятелно в стаи с нормални размери. Но в деня на изпита, поради големия брой хора, които се явяват, учениците се настаняват в големи помещения, като например спортни зали, за да положат последните си изпити.
Макар че това може да е разумно от гледна точка на разходите и логистиката, неотдавнашни изследвания показват, че стаите с високи тавани могат да повлияят на мозъчната дейност, свързана с концентрацията. Изследователи от Университета на Южна Австралия и Университета Дикин проучиха този ефект, като разгледаха реални данни, взети от 15 400 студенти в 3 кампуса на австралийски университет между 2011 и 2019 г., и височината на тавана на стаите, в които са полагали изпитите си.
Отчитайки фактори като резултатите от работата им, възрастта на студентите, времето на годината, изучавания предмет и дали студентът е полагал изпити по него преди, екипът установява, че има забележима разлика в представянето на студентите, които седят в стаи с нормални и с високи тавани.
„Тези пространства често са предназначени за цели, различни от изпитите, като например спортни зали, изложби, събития и представления“, казва в изявление д-р Изабела Бауер, водещ автор на статията. „Ключовият момент е, че големите стаи с високи тавани изглежда са в ущърб на учениците и ние трябва да разберем какви мозъчни механизми играят роля и дали това засяга всички ученици в еднаква степен.“
Само от това изследване не е ясно какво причинява по-слабите резултати на учениците в стаите с по-високи тавани.
„Ключово ограничение на това проучване е, че не сме в състояние да изследваме дали наблюдаваният резултат е пряко следствие от мащаба на интериора или разликите възникват поради параметрите на вътрешната среда, които мащабите предоставят“, пише екипът в своята статия. „Например, тъй като уголемените пространства често са лошо изолирани и са скъпи за климатизация, наблюдаваният ефект може да се дължи на понижената температура на околната среда върху учениците, за която е доказано, че намалява когнитивните функции при младите хора.“
Други фактори биха могли да включват непознаването на изпитната зала и пренаселеността на помещението. Доказано е например, че когнитивните функции намаляват в претъпкани помещения.
„И накрая, по-малкият мащаб на стаята може да даде на студентите повече възможности за преписване“, продължава екипът. „Въпреки че съотношението между преподавател и студент е много по-голямо, съотношението между студент и студент е по-ниско, което намалява наблюдението и контрола от страна на колегите, което може да повлияе на това дали студентът мами.“
Въпреки че не знаем защо, размерът на стаята изглежда е частичен фактор. Предишни изследвания на екипа поставят участниците във VR среди, които променят размера на виртуалната „стая“, в която са поставени, докато електроенцефалография (ЕЕГ) записва реакцията в мозъците им, като установява, че мозъчната активност, свързана с концентрацията върху трудни задачи, се увеличава, когато участниците седят в по-големите виртуални стаи. Изследването би могло да доведе до подобрения при провеждането на изпити и тестове.
„В Австралия много университети и училища използват големи закрити пространства за изпити, за да оптимизират логистиката и разходите. Изключително важно е да се осъзнае потенциалното въздействие на физическата среда върху представянето на студентите и да се направят необходимите корекции, за да се гарантира, че всички учащи имат равни възможности за успех“, допълва Бауер.