Кендрик Ламар срещу Дрейк – това е горещата и актуална вражда в света на хип-хопа, противопоставила двама от най-прочутите рапъри на нашето съвремие.
Подобен сблъсък между изпълнители е нещо обичайно в рапа и има дълга история назад в годините, но къде са корените точно на тази вражда и какво я прави толкова любопитна за страничните наблюдатели? И защо издания като Rolling Stone и Billboard я определиха за Гражданската война на рапа?
Говорим за сблъсък, който тлее от години и който е между едни от най-успешните музиканти в момента. Те имаха общ път към славата и първоначално правеха съвместни песни и турнета, но тръгнаха в различни посоки, а това, което до един момент изглеждаше като приятелство, прерасна във взаимна непоносимост.
За да стигнем до настоящия период, когато за няма и четири седмици Ламар и Дрейк издадоха общо девет солови песни, посветени на нападки към опонента. „Дрейк, чух, че ги предпочиташ млади“, рапира Кендрик Ламар в Not Like Us, която в момента е сред най-стриймваните песни в света. В същия текст Ламар свързва врага си с педофилията и обвинява Дрейк (който е канадец), че е „колонизатор“ на американската култура на чернокожите.
В друга от нападателните си песни, Meet the Grahams, Ламар твърди, че Дрейк има тайна дъщеря. Обвиненията от отсрещната страна също са сериозни и във Family Matters Дрейк намеква, че Ламар изневерява на приятелката си Уитни Алфорд и че е упражнявал насилие върху нея.
Всички обвинения са напълно недоказани и във всички случаи обвиняваният ги отхвърля, но какво от това – враждата си продължава с пълна сила. Дрейк вече се подигра на ниския ръст на Ламар, Кендрик от своя страна отвърна, че ненавижда всичко в колегата си: „Мразя начина, по който ходиш, по който говориш, по който се обличаш…“.
Нападките често изглеждат дребнави и незрели, но не бива да забравяме, че се случват между две изключително влиятелни личности, които са отвъд статута на просто музикални изпълнители. Дрейк притежава звукозаписна компания, докато Кендрик стана първият рапър с награда „Пулицър“.
Майката на Дрейк Санди Греъм пък е собственик и главен редактор на музикалното списание Cashbox Canada и е сред най-значимите хора в канадската музикална индустрия. Самият Дрейк не се свени да демонстрира в социалните мрежи разточителния си начин на живот, докато опонентът му е доста по-затворен и сдържан в това отношение.
Кендрик Ламар обаче не е никак сдържан при обидите и посвети цялата песен Meet the Grahams на роднините на Дрейк. Началото е насочено към 6-годишния син на канадеца, а Ламар казва на момчето: „Съжалявам, че този човек ти е баща. Гледам го и ми се иска дядо ти да беше ползвал презерватив“.
Когато се обръща към майка му Сандра, Ламар твърди, че Дрейк третира жените в живота си без никакво уважение. „Такива като него трябва да умрат“, обобщава Кендрик. В следващата песен дойде и обвинението към Дрейк в педофилия. Канадецът отговори с The heart part 6, отрече всичко, казано от неговия съперник, и обясни, че нарочно е подавал на информаторите му лъжливи сведения. Същевременно затвърди своите собствени обвинения към Ламар, намейсвайки отново ученическата му любов Уитни Алфорд.
Естествено, цялата война и размяна на обиди се отразява чудесно на популярността и на двамата замесени, а представлява и постоянна храна за медиите. Затова няма изгледи всичко да приключи скоро. Водещите световни издания се надпреварват да публикуват обяснения и хронологии на цялата вражда, тя стана повод и за скеч в популярната поредица Saturday Night Live. Rolling Stone обаче вече запита в свой текст какъв е смисълът от всичката тази омраза, която се излива. Други наблюдатели се питат доколко враждата е автентична и доколко тя произвежда каквато и да е реална музикална стойност, докато помпа стриймовете на Дрейк и Кендрик Ламар.
Но тези въпроси едва ли някога ще получат отговор, а досега важното е, че поне сблъсъкът си остава единствено в рамките на споменатите песни.
Най-знаковата рап вражда, която по-добре никога да не се повтаря, е тази между Тупак Шакур и Ноториъс Би Ай Джи през 90-те. Тя води до истинска гангстерска война и до смъртта и на двамата. Тупак е прострелян на 7 септември 1996 г. и умира шест дни по-късно, докато Ноториъс, познат също като Биги Смолс, е застрелян след половин година.
И двете убийства остават неразкрити.