Пътуванията през океана току-що станаха малко по-зелени.
Днес пътнически самолет на Virgin Atlantic извърши полет от Лондон до Ню Йорк, използвайки 100% устойчиво авиационно гориво (УАГ), което е значителна стъпка към декарбонизацията на полетите на дълги разстояния.
Задвижван от двигатели Rolls-Royce Trent 1000, самолетът Boeing 787 на Virgin излетя от лондонското летище Хийтроу малко преди 7:00 ч. сутринта по Гринуич във вторник и пристигна на международното летище „Джон Ф. Кенеди“ в Ню Йорк около 15:00 ч. по Гринуич. Полет100, както го нарича Virgin, отбелязва първия път, когато самолет от редовните линии извършва дълъг полет на 100% УАГ.
Boeing 787
На полета присъстваха милиардерът и основател на Virgin Atlantic Ричард Брансън, главният изпълнителен директор на авиокомпанията Шай Вайс и британският министър на транспорта Марк Харпър, но с тях нямаше други пътници или товари.
„Не бих могъл да се гордея повече, че днес съм на борда на Полет100 заедно с екипите на Virgin Atlantic и нашите партньори, които работят заедно, за да начертаят пътя за декарбонизация на авиацията на дълги разстояния“, каза Брансън в изявление.
Полет100 се появява само една седмица след като бизнес самолет Gulfstream G600 извърши първия в света трансатлантически полет, използвайки същото биогориво. Произведено от отпадъчни материали, като например олио за готвене и животински мазнини, УАГ намалява емисиите на CO2 с до 80%, намалява праховите частици с 90% и елиминира серния оксид, като същевременно работи точно както традиционното реактивно гориво.
УАГ може да играе важна роля в декарбонизацията на полетите на дълги разстояния. Той би могъл също така да помогне на индустрията да се доближи до така наречената стратегия „нулев реактивен двигател“ – т.е. целта на авиацията да достигне нулева нетна стойност на емисиите до 2050 г. Понастоящем индустрията е отговорна за около 2-3% от световните въглеродни емисии, но този дял може да бъде намален, ако устойчивото гориво стане широко достъпно.
Проблемът е, че то е скъпо и труднодостъпно…
То може да струва 3 пъти повече от конвенционалното гориво за реактивни двигатели и към момента представлява по-малко от 0,1 % от общото количество на използваното гориво за реактивни двигатели в света. Търсенето също само нараства, като авиокомпаниите се стремят да увеличат процента, който могат да смесват с керосин. Министерството на енергетиката на САЩ изчислява, че всички форми на авиация в крайна сметка ще се нуждаят от 35 милиарда галона годишно, за да постигнат целите за нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г.
„УАГ просто не е достатъчен и е ясно, че за да се постигне мащабно производство, трябва да видим значително повече инвестиции“, добавя главният изпълнителен директор на Virgin Atlantic Шай Вайс. „Това ще се случи само при наличието на регулаторна сигурност и механизми за ценова подкрепа, подкрепени от правителството. Полет100 доказва, че ако вие го произведете, ние ще го купим.“