Ако животът в бъдещето ни е научил на нещо, то е следното: независимо колко умен мислиш, че си, винаги ще се появи някоя публикация в социалните мрежи, която да те открехне за някое съвсем елементарно житейско умение или факт, за което нямаш представа.
Е, сега е ред на фритите – което, както сме сигурни, че вече се сещате, е името на онези малки точки по ръба на предното стъкло на колата ви.
Направени от изпечена керамична боя, която не може да бъде отстранена, те, плюс голямата черна „фритова лента“, в която се събират, служат за три основни цели: структура, безопасност и естетика.
Така че, на първо място, фритовата лента е от жизненоважно значение за простото поддържане на предното стъкло към останалата част от автомобила. Знаем, че звучи като прекалено висока задача за една линия черна боя, но всъщност това е доста умна и многофункционална лента – защото не само че грапавата керамична боя осигурява по-добра и прилепваща повърхност за уретановото уплътнение, което свързва стъклото и рамката на автомобила, но също така предпазва лепилото от ултравиолетовата светлина, която иначе би го съсипала.
„Съвременното предно стъкло е чудо на техниката и смеем да твърдим, че е един от най-подценяваните компоненти на автомобила. Част от това инженерно чудо е начинът, по който предното стъкло е залепено към рамката“, се обяснява в публикация в блога на сервиза за каросерии ДеДона, базиран в Северна Каролина.
„Докато вътрешната страна на фритата позволява на лепилото да се свърже със стъклото, външната страна действа като щит срещу UV радиацията, за да предпази лепилната връзка, която в противен случай би била отслабена от непрекъснатото излагане на пряка слънчева светлина.“
Но това не е единственото интересно научно качество на точките. Те имат и функция за безопасност: точкова матрица в този ѝ вид на шарката от все по-малки точки помага и за намаляване на оптичното изкривяване.
Този ефект всъщност се наблюдава най-вече по време на създаването на предното стъкло, казва един от инженерите на Pittsburgh Glass Works. За да се огъне то, панелите на прозореца се излагат на температура от над 700 градуса по Целзий – а дебелата черна лента по ръба би абсорбирала тази топлинна енергия много по-бързо от прозрачното стъкло.
Но подобен рязък топлинен удар би предизвикал неравномерни вълни по цялото предно стъкло – поради което правите линии биха изглеждали извити или изкривени към центъра на стъклото. Тъй като шофирането е по-лесно, когато виждате добре, точковата матрица е елегантно решение за спиране на този ефект: като позволява по-плавен преход от черно към прозрачно, тя разсейва топлината по-равномерно по цялото стъкло.
И накрая, фритите са там просто за да изглеждат добре. Лентата прикрива лепилото, с което предното стъкло е закрепено към рамката, както вече уточнихме; точковата матрица осигурява по-незабележим преход от лентата към стъклото; а в по-модерните автомобили, които могат да имат фрити за третата козирка, те могат също така да попречат на слънцето да ви боде в очите между козирките и огледалото за задно виждане.
И така, това са фритите. Не просто безсмислена шарка със смешно име, а гениално постижение на автомобилното инженерство.