Защо триковете за по-евтини самолетни билети в интернет вероятно са безсмислени

| от |

Всички обичаме изгодните оферти, особено когато купуваме самолетни билети – но за съжаление на пътуващите с ограничени средства много от „хитрините“, които използваме, за да намерим по-тънки предложения, вече не работят. Независимо дали става дума за купуване на билети в определен ден от седмицата, за триене на бисквитките или използване на VPN и сърфиране инкогнито, тези трикове са в безполезни с начина, по който авиокомпаниите изглежда определят цените си, според скорошно проучване, което си поставя за цел да демистифицира този процес.

„Съществуват толкова много хитрини за намиране на по-евтини самолетни билети“, казва в изявление Оливия Натан, доцент по маркетинг в Бизнес училище Хаас и автор на статията. „Но нашите данни показват, че много от тези убеждения са погрешни.“

Натан и колегите ѝ изследват организационната структура и ценообразуването в голяма американска авиокомпания, като установяват система, която е представителна за авиокомпаниите по света – и тя не е това, което очаквате. Дори авторите на изследването остават изненадани.

„Първоначално не знаехме как да осмислим нещата, които виждахме“, добавя Натан.

На първо място, те откриват, че авиокомпаниите не отчитат, че потребителите вероятно ще направят избор въз основа на баланса между удобство и цена. По принцип, ако един полет е по-скъп, може да се очаква, че хората ще жертват удобството и ще резервират по-евтин полет, може би в по-малко желано време.

Авиокомпаниите обаче не вземат под внимание този начин на вземане на решения и се съсредоточават върху цените на всеки отделен полет, а не върху общия брой продадени места в този ден.

Екипът също така установява, че те не вземат предвид и цените на конкурентите в своите оферти. Това означава, че противно на привидно по-разумното бизнес поведение – ако една авиокомпания намали цените си, другите не е задължително да я последват.

Всъщност авиокомпаниите са доста негъвкави в ценообразуването си, с големи разлики в ценовите диапазони. Например, те може да рекламират първите 30 билета за икономична класа на най-ниска цена, след това следващите 30 билета на следващото ценово ниво и т.н.

„Самолетните билети се продават чрез глобални дистрибуторски системи, които гарантират, че туристическият агент на другия край на света вижда същата цена, както и вие на компютъра си у дома“, казва Натан. Това може да звучи положително, но означава, че авиокомпаниите като цяло не реагират на промените в цената в реално време. Те са ограничени от системата за ценообразуване, тъй като следващата дискретна тарифа често е значително по-скъпа. В резултат на това, дори и да искат да повишат малко цената, те рядко го правят.

Също така изглежда, че авиокомпаниите по някаква причина не максимизират краткосрочните си приходи.

„Много мениджъри, с които говорихме, ни казаха, че екипът по ценообразуване не знае какво прави“, каза Натан. „Установихме, че могат да спечелят повече пари като продават по-малко билети на по-високи цени и не изключват бъдещи възможности. На практика изглежда, че те избират цените донякъде произволно“.

След това на екипа по управление на приходите се пада да коригира това, като прави прогнози за търсенето, които обикновено са завишени, и определя крайните цени. В резултат на това на потребителите се показват около 60% по-малко билети на занижени цени, което, признава Натан, е „много странно“.

Възможно е това да се дължи на липса на координация между отделите, а може би и на опит да се насърчи лоялността на клиентите или да се избегне критика – предположи Натан.

Всичко това означава, че когато търсите евтин билет, мерките, които предприемате, вероятно са безполезни. При сегашното положение на нещата никой хакер не може да се пребори с особеностите на ценообразуването в самите авиокомпании.

Така че какво можем да направим, за да спестим няколко лева? Според Натан – колкото по-рано, толкова по-добре.

„Това, което мога да кажа, е, че цените се повишават значително 21, 14 и 7 дни преди полета“, казва тя. „Просто купете билета си по-рано.“

 
 
Коментарите са изключени за Защо триковете за по-евтини самолетни билети в интернет вероятно са безсмислени

Повече информация Виж всички