Пандора никога не е имала кутия – къде се е крило всичкото освободено зло

| от |

Пандора е един от най-великите митове в гръцката митология. Подозираме, че има хора, които са чували за легендата и кутията на Пандора, но малцина знаят пълната версия. Тя била първата жена, създадена изцяло от Хефест по нареждане на Зевс.

Още докато ковачът на боговете я създава, всеки един бог е минал, за да и даде едно качество от себе си. Името ѝ в буквален превод означава „всенадарена“. Някои източиници посочват, че Пандора е била научена да шие от самата Атина. Афродита ѝ дава мека коса като на агънце, но с нежни златни къдрици. Хермес ѝ дава съзнание, което да не може да приема срама като благодетел, но също така добавя интелект, но добавя и силата на риториката, за да може да лъже с най-точните думи. Получава огърлици и дрехи, както и корона, която да отговаря за всеки сезон на годината.

Пандора изглежда повече от щастлива и доволна при създаването си, но и до днес я познаваме с един по-тъмен период, датиращ от 700 г. пр. Хр. и написан от Хесоид. Изкушена от безкрайното си любопитство, Пандора не се подчинява на заповедта на боговете и отваря кутията, която ѝ е поверена – в някои митологии се твърди, че отваря буркан, а не кутия, но бурканът на Пандора най-вероятно не кореспондира толкова на мистиката.

С отварянето на кутията, съдържанието излита свободно в света и безкрайни чуми започват да властват. Това били всички физически и емоционални проклятия, които векове наред ще разкъсват човечеството. Благодарение на любопитството, светът се напълнил със зло.

Историята ни разказва за великите източници на зло и неочаквани катастрофи, които били събрани и дадени от боговете като дар, превърнал се по-късно в проклятие.

Картини на Пандора започват да се появяват върху гръцките вази около V век пр. Хр. и драмата на Пандора е източник за вдъхновение на късните поети, драматици, художници и скулптури.

Самата поема се променя значително от оригинала, както вече казахме, по-модерните творци посочват, че става въпрос за кутия. Причината за промяната е, че мнозина правят грешка на думата „pithos“ – голям буркан за складиране на вещи и думата „pyxis“ – кутия. Това е грешка, сътворена по време на превод, но идеята за кутия на Пандора ще се наложи по-силно, отколкото буркана и ще остане точно така.

Jean Cousin the Elder, Eva Prima Pandora.jpg

Артистът, който се вдъхновява от този епизод, е Жан Казин старши – художник от Франция, творил през XVI век. Неговата картина „Eva Prima Pandora“ е изработена през 1540 г. и сега се намира в Лувъра, смятайки се за негов шедьовър. На него е изобразена гола жена, която позира пред природна панорам с град в далечината. Жената е легнала върху черепи и държи ябълково клонче, което се движи по ръката ѝ. Това практически ни показва символа на Ева под формата на оригиналния първороден грях и падението на човечеството.

Художникът все пак е кръстил своята картина и ни напомня и за двете фатални жени. Тук ще се говори за покварената женственост и възможността на жената да съблазнява и по този начин да помогне за падението на цивилизацията. Този поглед на историята е изключително срещан по време на Ренесанса и продължава да се следва през вековете. Любопитството на Пандора ще се приеме за естествен човешки инстинкт, някои ще хвърлят обвиненията си върху Епиметеус – съпругът на Пандора, който се смята за отговорен и участващ в отварянето на буркана.

Френският поет Исак де Бенсераде, също посочва в своята поема, че именно любопитството е надделяло. Към XIX век ще открием, че историята се променя още един път. В новите портрети ще открием, че жената отваря кутия, която напомня на кутия за бижута. При отварянето виждаме как злото я напуска под формата на черен пушек.

Оригиналните мотиви са запазени и отново ни подсказват за грях и изкушение. Друг творец, който също обръща внимание на Пандора е Джон Уилям Уотърхаус, който представя неговия прочит през 1896 г. Той решава да създаде своята картина и да се позове на класиките от Гръцката митология. В неговата картина Пандора ще е описана като красива девица в мистична гора, коленичила пред затворена кутия, която има златни орнаменти върху себе си. Пандора дори не забелязва как  тънък пушек излиза през процепа на кутията – злите духове са готови да напуснат.

 
 
Коментарите са изключени за Пандора никога не е имала кутия – къде се е крило всичкото освободено зло