Планината Свастика в Орегон получава името си много преди нацистите да се изкачат на власт – и през много години оттогава, по неизвестни причини, името се запазва. Но сега активистите настояват то да се промени.
Бордът за географски имена на Орегон – комитет от доброволци, натоварен с преименуването на пейзажни и водни тела в Орегон – потвърди, че високата 1279 метра планина, разположена в Националната гора Умпка на Орегон, вероятно ще бъде наречена планина Хейло.
Промяната идва отчасти благодарение на жителката на Орегон Джойс Макклейн, която за първи път научава за злощастно кръстеното възвишение, след като прочита репортаж в новините през януари за двама туристи, които са спасени от снежна буря в планината Свастика.
„Не можех да повярвам какво чета и затова реших да направя нещо по въпроса“, казва Макклейн пред телевизия KEZI-TV.
След известно проучване Макклейн открива, че планината е получила името си от малък, изчезнал град, наречен Свастика, кръстен на животновъд, който жигосвал добитъка си със символа в началото на 1900 г.
„Това не е много известна планина и честно казано, не знаех, че има такава“, казва Кери Тимчук от Oregon Historical Society пред Дъстин Джоунс от NPR. „Това е в национална гора, недостъпна за много хора като планините Худ или Сейнт Хелън. Не е много известна в целия щат; по-голямата част от хората вероятно дори не са знаели, че е там.“
По времето, когато животновъдът Клейтън Е. Бъртън решава да маркира добитъка си със свастиката – символ, който на санскрит се превежда като „благополучие“ – тя има различно значение от това днес. Използвана е отдавна от много религии и се е смятала за символ на късмет. Дори в годините, непосредствено предшестващи нацистка Германия, може да се намери навсякъде – от продуктите на Coca-Cola до периодиката на Скаутите и Клуба на момичетата в Америка. Свастиката дори се появява през Първата световна война, когато членове на американска пехотна дивизия я носят на раменете си.
Значението зад нея се променя, разбира се, след като тя се свързва с нацистите. В края на 19 век немският археолог Хайнрих Шлиман открива символа на мястото на древна Троя и предполага, че това е „значим религиозен символ на нашите далечни предци“, според Мемориалния музей на Холокоста в Съединените щати. След това расистки групи започват да тълкуват свастиката като символ на „арийската идентичност“ и нацистката партия официално я приема като свой символ през 1920 г. Тя все още се използва от днешните расисти.
Въпреки че планината Свастика няма връзка с нацизма или превъзходството на бялата раса, официални лица смятат, че промяната е отдавна закъсняла. Първоначално Макклейн предлага името Умпка по индианското племе, което първо е живяло там. Дейвид Люис, племенен историк, предлага да го преименува на планината Хейло (от англ. ез. – ореол) по името на вожда Халито, водач на племето Йонкала Калапуя, който е живял на около 32 километра от планината. В крайна сметка Макклейн предпочита планината Хало и оттегля предложението си. Окончателното решение за преименуването ще бъде взето през декември.
Относно значението на символа, мненията са полярни – буквално.
Според Рене Генон свастиката представлява северния полюс и въртеливото движение около център или неизменна ос (axis mundi), и едва на второ място тя представлява Слънцето като отразена функция на северния полюс. По този начин тя става символ на живота, на живителната роля на върховния принцип на вселената, абсолютния Бог, по отношение на космическия ред. Тя е дейността (гръцкия Логос, индуисткия Om, китайския Taiyi) на принципа на вселената при формирането на света. Според Генон свастиката в нейната полярна стойност има същото значение на китайските символи ин и ян и на други традиционни символи на функционирането на Вселената, включително буквите Γ (гама) и G, символизиращи Великия Архитект на Вселената в масонската мисъл.
Според учения Реза Асаси свастиката представлява северен еклиптичен полюс с център звездата Зета Драконис, като един от нейните лъчи е съзвездието Дракон. Той твърди, че този символ по-късно е обозначава четириконната колесница на Митра в древната иранска култура. Хората от тази култура вярват, че космосът е теглен от четири небесни коня, които се въртят около фиксиран център по посока на часовниковата стрелка. Той предполага, че това понятие по-късно процъфтява в римския митраизъм, тъй като символът се появява в митраистката иконография и астрономически изображения.
Според руския археолог Генадий Зданович, който изучава някои от най-старите примери на символа в културата Синтаща, свастиката символизира вселената, представляваща въртящите се съзвездия на небесния северен полюс с център Малката мечка. По същия начин, според Рене Генон, свастиката е нарисувана чрез визуализиране на Голямата мечка в четирите фази на въртене около Полярната звезда.