Въпреки своите 37 милиона жители, оживената столица на Япония може да е самотно място за мнозина. Дори преди пандемията COVID-19, безброй жители на Токио имат трудности да се ориентират и включат в обществото.
Наясно с този факт, Шоджи Моримото предлага услугите си.
38-годишният мъж си изкарва прехраната, като се отдава под наем на клиенти, които не искат да са сами. Известен като „Rental-san“, той таксува 10 000 йени (или $85) на сесия.
„Предлагам се под наем, като човек, който не прави нищо“, пише в Twitter той през юни 2018 г. „Трудно ли ви е да влезете в магазин сами? Липсва ли ви играч във вашия отбор? Имате ли нужда от някой, който да запази място за вас някъде? Не мога да правя нищо друго освен лесни неща.“
Докато Моримото първоначално предлага услугите си безплатно, той вече е изпълнил повече от 4000 платени заявки. Съпруг и баща, мъжът поддържа домакинството и отглежда сина си с двоен доход, докато очарователното му присъствие в социалните мрежи го прави национална сензация и дори вдъхновява книги и телевизионни сериали.
Въпреки че работата му може да предполага друго, Моримото не е мързелив. Със степен по физика от университета в Осака, той се опитва дълго и усилено да изгради традиционна кариера, преди новата му работа да поеме живота му. След като постоянно му казват, че му липсва инициативност, обаче, той осъзнава, че да не прави нищо може да бъде умение.
„Често ми казват, че не правя достатъчно или въобще че не правя нищо, така че това се превърна в комплекс за мен“, казва той. „Но аз реших да се възползвам и да го превърна в бизнес.“
Според The Washington Post, този фрийленс бизнес подхожда доста добре на Моримото. Той е интровертен и тих, когато не работи, така че да му се плаща да слуша или да придружава непознати по поръчки е едновременно лесно и възнаграждаващо. Със своята синя бейзболна шапка и суитшърт той посреща един до двама клиенти на ден. И научава много за човешката природа: „Мисля, че когато хората се чувстват уязвими или са в интимна ситуация, те стават по-чувствителни към хората около тях – как ще бъдат възприети или какви действия ще предприемат те към за тях“, казва Моримото. „Така че мисля, че понякога те искат просто да прекарат време с непознат без да има такива отговорности.“
В Япония и Южна Корея има услуги като тази от известно време. Мнозина в тези държави имат нужда от платен непознат, с когото да отидат на социално събитие или просто да се преструват, че имат скъп приятел. Един мъж дори се рекламира като грозен и се дава под наем, за да накара клиентите си да изглеждат по-красиви в сравнение с него.
Моримото обаче няма подобни трикове, всъщност няма никакви трикове. Той отхвърля предложения да позира гол или да почиства домовете на хората и приема само истински апели за компания, според CBS News. Когато, например, разведената Акари Шираи иска да хапне в любимия си ресторант, без да мисли за бившия си съпруг, тя го наема да се присъедини към нея.
„Чувствах, че съм с някого, но в същото време се чувствах сякаш не съм, тъй като той съществуваше по начин, при който не трябваше да съм внимателна към нуждите му или да мисля за него“, казва тя. „Не чувствах неудобство или натиск да говоря. Може би за първи път ям в пълна тишина.“
Този 45-минутен обяд преминава успешно и за двамата участници. Ширай успява да се наслади на храната си в присъствието на безпристрастен непознат, докато Моримото изкарва добри пари и хапва. Шираи дори му показва снимки от сватбата си и му разказва истории, като Моримото отговаря накратко с кикот или няколко думи.
Други, междувременно, имат по-сериозни проблеми. Един клиент моли Моримото да се присъедини към него, докато посещава отново мястото, където се опитва да се самоубие, за да се опита да се справи с травмата. Друг се нуждае от компания по време на консултацията с хирург за хемороиди; друг се нуждае от някой, на когото да разкаже за убийството, на което е бил свидетели.
„Дори хората да изглеждат нормално и добре на повърхността, те често имат шокиращо минало или тайни, или невъобразими проблеми“, казва той. „Хората, които идват при мен с невероятни проблеми, обикновено не са хора, които изглеждат сякаш страдат… Всеки – дори и тези, които изглеждат добре – има свои собствени проблеми и тайни.“
Откакто за първи път предлага услугите си, Моримото се грижи за здравни работници, уморени от пандемията, аплодира клиенти, които тичат маратон, и маха на хората за сбогом, докато си тръгват с влака, сякаш са най-добри приятели. Вместо да съди клиентите за техните предполагаеми слабости, той им дава компания и внимание – и всеки ден научава нещо ново.