Типично в свой стил, Съдбата прави някаква много лоша шега на швейцарските жители на Шафхаузен на 1 април 1944 г., когато приблизително 60 тона експлозив падат буквално върху главите им. Правителствата на САЩ и Швейцария също не са доволни; особено швейцарците, които правят всичко по силите си да не бъдат въвлечени във Втората световна война.
Обстоятелствата около случайната бомбардировка са зловещо подобни на проблемите, които имаме и днес – въпреки високотехнологичните инструменти като GPS и други устройства, случайното бомбардиране продължава да бъде реалност.
В-17 от Осма военновъздушна сила (САЩ)
В този нещастен ден бомбардировачи В-17 и В-24 на Осма военновъздушна сила (САЩ) излитат от пистите в Англия, за да бомбардират германски химически заводи в град Лудвигсхафен, югозападна Германия.
Сред бомбардировачите има три В-24 Liberator, прикрепени към 392-ра бомбардировъчна група, която ще е ръководена от бомбардировач Pathfinder, оборудван с радар въздух-земя, разработен от британците за нощни бомбардировки от Кралските ВВС.
Съединените щати се отклоняват от бомбардировките от голяма височина през деня, защото те много често са възпрепятствани от типичното за Западна Европа облачно небе, така че може спокойно да бомбардират и през нощта. Осма военновъздушна сила, подобно на Кралските ВВС, използваха Pathfinders за локализиране на целта и сигнализиране на другите бомбардировачи кога да пуснат товара си.
Т. нар. Pathfinders са самолети, които откриват нарочената цел и пускат светлини над нея, за да се ориентират бомбардировачите
Но когато армадата от тежки бомбардировачи прекосява Франция към Германия, те срещат покривка от облаци, простираща се нагоре до височина от 6 километра. При тези условия, оборудваният с радари Pathfinder трябва да дойде на помощ. Проблемът обаче е, че има неизправност в радарът, което означава, че В-24 трябва да преценят на сляпо дали са се прицелили на правилното място; според спомените на командира на ескадрилата: неспособен да види земята, водещият навигатор има само предварително описание на скоростта на вятъра горе, за да определи правилното място за пускане на бомбите.
Ветровете горе могат да се променят ежечасово, тъй като местата на ниско и високо налягане се променят постоянно, като по този начин отклоняват самолетите от техния макар и кратък маршрут. Навигаторът може да направи малко, без да е наясно кога какво се случва с тази климатична промяна или до каква степен.
С течение на времето Pathfinder хвърля поглед върху земята през поляна в облаците. Политиката на САЩ по онова време гласи, че ако основната цел не може да бъде видяна ясно, е за предпочитане да се освободят товарите им в друг германски град, отколкото да се връщат бомби у дома.
Така се пускат 1184 бомби от по 45 килограма. Но ескадрилата в действителност е на 200 километра южно от Лудвигсхафен и най-важното – около 80 километра източно от мястото, където предполагат, че са.
Съзнавайки, че американските и британските военновъздушни сили погрешно са ги бомбардирали преди, за щастие, без да нанесат големи щети, швейцарците се бяха научили да забелязват предупреждения за въздушни нападения.
Предупредителните сигнали за въздушни нападения обаче са звучали многократно в Шафхаузен без никакви последващи атаки да се случват, така че жителите се чувстват относително сигурни при поредната такава, според швейцарски вестник. Когато алармата прозвучава на 1 април, повечето хора я игнорираха и не се скриват.
Последиците са опустошителни, като големи части от града са унищожени, ранени са 270, а 40 цивилни са убити.
Когато екипажите на В-24 кацат 8 часа по-късно, новината за грешката им е на път. Командирът потвърждава, след като проверява дневниците на бомбардировача и навигатора, че тяхната бомбардировката в града е настъпила, когато те са изстреляли бомбите си и целта им не е била изрично идентифицирана и разпозната.
Сега е време за контрол и ограничаване на щетите от дипломатически характер. Правителството на САЩ предоставя извинение, плаща 4 милиона долара обезщетение, в допълнение към още 14,4 милиона долара след войната като компенсация за всички случайни бомбардировки в Швейцария…
Единственият човек в екипажите на бомбардировачите, който получава дисциплинарно наказание, е водещият навигатор на формированието като никога вече не му е разрешено да ръководи самолети отново.
В крайна сметка международното положение не е разклатено и двете нации не задълбават допълнително във въпроса. Въпреки това много швейцарци се съмняват, че бомбардировките не са умишлени, и смятат, че са направени с цел да ги притиснат да прекъснат връзките си с Германия.