56% от фирмите ще дадат коледни бонуси на всички свои служители. Това показват данните от непредставително проучване на Българската стопанска камара, проведено в периода 25.11.2013 – 6 декември 2013 г. сред 410 компании.
22 на сто от фирмите няма да стимулират служители си, а 10 на сто ще насърчат за Коледа само определени работници.
43 на сто от фирмите няма да променят размера на бонусите в сравнение с 2012 година, 30 процента ще дадат по-голям стимул в сравнение с миналата година, а 18 на сто ще дадат по-малко.
Значителна част от мениджърите, участвали в допитването (73%) предпочитат финансовия стимул, а около 27 на сто ще подарят на служителите си фирмени подаръци и сувенири. Близо 10 на сто планират да предоставят на служителите си ваучери за храна и напитки.
Като условие за стимулирането на служителите за Коледа, работодателите поставят добрите финансови резултати (48%). За 26 на сто финансовите резултати не са от значение, а за всеки пети мениджър (24%) условие за стимулиране е внимателната преценка за приноса на работника.
Почти половината от запитаните работодатели (47%) са готови да заделят до 20 процента от размера на заплатата за коледен бонус. 38 процента могат да стимулират служителите с до половината от работната заплата, 6 процента могат да дадат повече от 100 процента от заплатата на служителите си.
45% от анкетираните работодатели използват коледните бонуси, за да стимулират добрите си служители. Освен тях, малко над 30% ще спазят и традицията всяка година да дават подаръци за Коледа на работниците. 17% от работодателите използват коледните бонуси като начин да се сплоти екипът на фирмата.
Резултатите от допитването показват още, че в 42% от анкетираните фирми броят на хората не се е променил през тази година. По равно (29%) са назначили или освободили хора.
Малко над половината от анкетираните фирми (54%) работят в сферата на услугите, 30 на сто оперират в търговията. Повече от 60% от фирмите, които са се включили в анкетата, работят основно за вътрешния пазар. Близо 30% от компаниите работят и за вътрешния, и за външния пазар и са основно международни компании.